Sort by
Sort by

Nestlé-konsernin vuositulos: vakaata kasvua haastavissa oloissa

Uutiset
Vevey
  • Nestlé-konsernin liikevaihto kasvoi vuonna 2014 noin 76,2 miljardiin euroon (91,6 miljardia Sveitsin frangia), josta 4,5 % oli orgaanista kasvua. Volyymikasvu oli 2,3 %.
  • Euroopassa Nestlén liikevaihto kasvoi 1,5 % ja volyymi kasvoi 2,2 %. Euroopan taloustilannetta leimasivat kuluttajien heikko luottamus ja deflaatiopaineet. Euroopassa erityisesti lemmikkieläintuotteet sekä Nescafé Dolce Gusto -kapselikahvit menestyivät hyvin.
  • Vuodelle 2015 ennakoidaan 5 %:n orgaanista kasvua. Koko vuonna myös katteen ja osakekohtaisen tuloksen arvioidaan parantuvan.

”Saavutimme vahvan tuloksen vaihtelevissa taloudellisissa olosuhteissa. Tulos perustuu aikaisempien vuosiemme menestykseen. Tämä kuvastaa Nestlé-konsernin perusvahvuuksia: sitoutumistamme henkilöstöön, kestävään kehitykseen, vahvaan tuotevalikoimaan sekä laadukkaisiin innovaatioihin. Samalla kun saavutimme lyhyellä aikavälillä tavoitteemme, keskityimme kehittämään liiketoimintaa myös pitkällä aikavälillä varmistaaksemme kasvun tulevaisuudessa”, Nestlé-konsernin toimitusjohtaja Paul Bulcke toteaa.

”Vallitseva haastava taloustilanne vaikutti myös Suomen Nestlén myyntiin, joka kehittyi päivittäistavarakauppaa hitaammin vuonna 2014. Nestléllä on monipuolinen valikoima sekä paikallisia että kansainvälisiä ruoka- ja juomatuotteita. Myynnin kehitys vaihteli voimakkaasti eri tuoteryhmissämme. Esimerkiksi lastenruokiemme (Piltti ja Bona) myynti kehittyi myönteisesti erityisesti onnistuneiden innovaatioiden ansiosta. Muun muassa Piltti Pohjoisen Maut -sarja saavutti suuren suosion ja monipakkausten menestys jatkui”, Suomen Nestlén toimitusjohtaja Johanna Sewon-Kievari kertoo.

”Jäätelössä menestyimme odotuksia paremmin, vaikka toimintaympäristömme on muuttunut entistä haastavammaksi. Jäätelössä vuosi 2015 on juhlavuosi, sillä Suomen suosituimmat jäätelöbrändit Pingviini ja AINO viettävät syntymäpäiviään kuluvana vuonna. Myös lemmikkieläintuotteiden (Purina ONE, Latz) sekä kapselikahvien (Nescafé Dolce Gusto, Nespresso) myynti kehittyi vahvasti. Suomen kahvikulttuurin muutosta kuvaa hyvin se, että vuonna 2014 maassamme myytiin ennätyksellinen määrä kapselikahvikeittimiä, yli 100 000 kappaletta. Sen sijaan pikakahvi- ja murotuoteryhmillemme viime vuosi oli haastava”, Sewon-Kievari jatkaa.

Lisätietoa konsernin tuloksesta on julkaistu osoitteessa:
www.nestle.com/media/mediaeventscalendar/allevents/2014-full-year-results