Vauhdikkaat Nestlé Healthy Kids -iltapäiväkerhot innostavat lapsia liikkumaan

- UKK-instituutin selvityksen mukaan iltapäiväkerhot vahvistivat lasten kokemusta omista liikuntataidoistaan
- Iltapäiväkerhot jatkuvat jälleen tänä vuonna 20 paikkakunnalla eri puolilla Suomea

Liikunnan harrastaminen iltapäiväkerhossa saattaa innostaa lapsia liikkumaan entistä enemmän. Tällaisia tuloksia saatiin Nestlé Healthy Kids -iltapäiväkerhojen toiminnasta viime vuonna.  Lapset kokivat, että heidän liikuntataitonsa olivat kehittyneet kerhon aikana. Se lisäsi lasten kiinnostusta liikkua enemmän myös vapaa-ajalla.

Nestlé Healthy Kids on Nestlén ja Suomen Urheiluliiton yhteistyöohjelma. Siihen kuuluvissa iltapäiväkerhoissa koululaisia kannustetaan terveellisempään elämäntapaan. Viime vuonna UKK-instituutti selvitti Nestlén ja Suomen Urheiluliiton pyynnöstä lasten liikunta- ja ravintotottumuksia ohjelman alussa ja lopussa kyselyn avulla.  Monet lapset olivat kiinnostuneet lisäämään liikuntaa ja valtaosa vastanneista halusi jatkaa iltapäiväkerhossa myös tulevaisuudessa, jos se on mahdollista.

Ohjelma on kannustanut lapsia liikkumaan ja saamaan tietoa terveellisestä ravinnosta vuodesta 2014 alkaen. Ohjelmassa alakoululaiset osallistuvat iltapäiväkerhoihin, joissa opetellaan yleisurheilua.  Lisäksi lapset saavat tietoa terveellisestä ruokavaliosta UKK-Instituutin Terve koululainen -hankkeen suunnittelemista toiminnallisista tuokioista.

Viime vuonna Nestlé Healthy Kids -iltapäiväkerhot liikuttivat yli 10 000:ta 6-12-vuotiasta lasta ja nuorta yhteensä noin 3 000 tuntia. Lisäksi iltapäiväkerhon toteuttavalla koululla järjestettiin luokkien välinen Aktiivisuushaaste, jonka tavoitteena oli saada koko koulu liikkumaan.
Suuren suosion saavuttaneet iltapäiväkerhot jatkuvat jälleen tänä vuonna 20 paikkakunnalla eri puolilla Suomea kevään ja syksyn aikana.

- Nestlé Healthy Kids -iltapäiväkerhot tavoittavat myös sellaisia lapsia, joiden elämään urheilu ei ole ennen kuulunut. Viime vuonna lähes puolet ohjelmaan osallistuneista lapsista ei ollut aikaisemmin harrastanut aktiivisesti urheilua, kertoo Suomen Nestlén toimitusjohtaja Johanna Sewon-Kievari.

Lisää liikuntaa ja vähemmän istumista

Suositusten mukaan suomalaisten kouluikäisten lasten ja nuorten tulisi liikkua päivittäin noin 1-2 tuntia . Lasten tulisi myös välttää yhtäjaksoista istumista. Päivittäinen television ja tietokoneen viihdekäyttö tulisi rajoittaa kahteen tuntiin. Tuoreet tutkimukset ovat osoittaneet, että vain pieni osa suomalaisista lapsista ja nuorista toimii näiden suositusten mukaan.

- Nestlé Healthy Kids saa jälleen ison joukon koululaisia liikkeelle ja jakaa heille tietoa terveellisestä ravinnosta. Yleisurheilussa yhdistyvät hyppääminen, heittäminen ja juokseminen ovat perustaitoja kaikessa liikunnassa. Ne luovat pohjan liikunnalliseen elämäntapaan, sanoo Suomen Urheiluliiton seurapalvelujohtaja Harri Aalto.

Lisätietoa:

Suomen Urheiluliitto, seurapalvelujohtaja Harri Aalto, [email protected]