NESPRESSO käynnistää uuden kestävän kehityksen ohjelman

Espoo

Yhtiön tavoitteena on vuoteen 2020 mennessä nostaa sekä alumiinisten kahvikapselien kierrätyskapasiteetti että vastuullisesti tuotetun raakakahvin osuus tuotannossaan 100 prosenttiin. Taloudellisen investoinnin suuruus on yhteensä yli 414 miljoonaa euroa.

Annoskahvimarkkinoiden premium-brändi Nespresso vahvistaa sitoutumistaan kestävän kehityksen periaatteisiin käynnistämällä uuden, The Positive Cup -nimisen vastuullisuusohjelman. Hanke jatkaa jo kaksikymmentä vuotta sitten aloitettua työtä, jonka tarkoituksena on varmistaa kahvin tuotannon kestävä kehitys tuotantoketjun kaikissa vaiheissa sekä parantaa viljelijöiden ja heidän perheidensä elinoloja.

Yhtenä ohjelman konkreettisista päätavoitteista on nostaa vastuullisesti tuotetun raakakahvin osuus Nespresso Grand Cru -kahvien tuotannossa 100 prosenttiin. Vuonna 2013 yhtiön raakakahvista 84 % oli peräisin Nespresson ja Rainforest Alliance -järjestön yhteiseen kestävän kehityksen AAA™-ohjelmaan kuuluvilta viljelijöiltä. Nyt lanseeratun The Positive Cup -hankkeen yhtenä osa-alueena on AAA-ohjelman laajentaminen erityisesti kolmella tärkeimmällä kahvintuotantoalueella Etiopiassa, Keniassa ja Etelä-Sudanissa.

"Ainoastaan 1­−2 % kaikesta maailmassa tuotetusta kahvista täyttää erittäin korkeat laatu- ja makustandardimme. Tavoitteemme tarjota kuluttajille vain parasta on linjassa vastuullisuusohjelmamme kanssa. Vastataksemme kaikkein vaativimpienkin kuluttajien tarpeisiin on meidän huolehdittava kahvimme korkeasta laadusta koko sen matkalla aina pavusta kuppiin saakka", kertoo Nespresso Finlandin maajohtaja Olli Immonen.

Ohjelman toisena keskeisenä tavoitteena on nostaa käytettyjen kahvikapselien alumiinin kierrätyskapasiteetti niin ikään 100 prosenttiin. Suomessa tämä on käytännössä jo mahdollista maan kattavan pienmetallinkeräysjärjestelmän vuoksi: Nespresso-kahvikapselit voidaan viedä kierrätettäväksi mihin tahansa metallinkeräyspisteeseen. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla metallinkeräys on pakollinen kaikissa asuinkiinteistöissä, joissa on vähintään 20 huoneistoa.

"Käytetyt kahvikapselit voi kierrättää myös omassa liikkeessämme, toukokuussa Helsinkiin avatussa Nespresso boutiquessa. Pyrimme varmistamaan kahvikapselien kierrättämisen tiedottamalla aiheesta asiakkaillemme säännöllisesti", Immonen jatkaa.

Alumiini on kierrätykseen hyvin soveltuva materiaali, sillä sitä voidaan kierrättää yhä uudelleen ja uudelleen ilman, että metallin laatu kärsii. Kapselin kahvijäämiä ei tarvitse poistaa ennen alumiinin sulattamista, sillä kahvi tuottaa energiaa palamiseen sulatusprosessin yhteydessä. Myös Nespresso-kahvikoneiden ja uusien kahvikapselien valmistuksessa käytetään kierrätettyä alumiinia.

Vastuullisuusohjelman kolmantena tavoitteena on yhtiön hiilijalanjäljen neutraloiminen vuoteen 2020 mennessä. Vuosina 2009−2013 yhden Nespresso-kahvikupillisen aiheuttama hiilijalanjälki pieneni yli 20 %, ja seuraavien kuuden vuoden aikana tavoitteena on pienentää hiilijalanjälkeä edelleen 10 %.

Kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista yhtiön strategiassa tukee alan neuvonantajista koostuva johtoryhmä, johon lukeutuvat muun muassa kansalaisjärjestö Rainforest Alliance sekä reilun kaupan järjestö Fairtrade International.

Olli Immonen
Maajohtaja