Nestlé on sitoutunut vähentämään ruokahävikkiä ja jätteen määrää

Yhdessä muiden alan toimijoiden kanssa Nestlé on sitoutunut puolittamaan tällä hetkellä tuotannossa syntyvän hävikin määrän vuoteen 2025 mennessä. Lisäksi Nestlén tavoitteena on, että yksikään yrityksen tehdas ei tuota kaatopaikkajätettä vuonna 2020. Myös Suomen tehtailla on onnistuttu vähentämään jätteen määrää merkittävästi.

Tällä viikolla Suomessa ruokahävikki ja sen vähentäminen ovat vahvasti esillä, kun Kuluttajaliitto järjestää valtakunnallisen Hävikkiviikko-kampanjan. Sen tavoitteena on kiinnittää huomiota ruokahävikkiin ja sen vähentämiseen. Myös Suomen Nestlé on mukana kampanjassa.

Selkeät tavoitteet auttavat säästämään resursseja

Ruokahävikki on maailmanlaajuinen ongelma. Consumer Goods Forum on arvioinut, että jopa kolmasosa maailmassa tuotetusta ruoasta päätyy jätteeksi.

Ruokahävikin ja jätteen määrän vähentäminen auttaa säästämään maatalouden resursseja, suojelemaan ympäristöä ja parantamaan ruokaturvaa. Ruokahävikki aiheuttaa tarpeettomia kasvihuonekaasupäästöjä ja kuluttaa turhaan vesivaroja. Hävikki vaikuttaa myös raaka-aineiden saatavuuteen ja hintaan. Kaikkien näiden tekijöiden vuoksi Nestlé on sitoutunut vähentämään ruokahävikin ja jätteen määrää.

Omien tavoitteiden ja sitoumusten lisäksi Nestlé kannustaa myös muita alan toimijoita puuttumaan ongelmaan. Nestlé on ollut mukana luomassa ensimmäistä, maailmanlaajuista standardia, joka auttaa yrityksiä ja yhteiskuntia vähentämään ruokahävikin ja jätteen määrää. Standardi asettaa elintarvikeketjun toimijoille selkeitä tavoitteita, kuinka vähentää tuotetun jätteen määrää ja arvioida aikaansaatua kehitystä.

Nestlé vähentää jätettä tutkimuksen avulla

Nestlé hyödyntää uutta teknologiaa ja parantaa jatkuvasti prosessejaan, jotta tarvittavien raaka-aineiden ja jätteen määrä vähenisi, vaikka tuotantomäärät kasvavat.

Tuotepakkausten kehittäminen on yksi tapa vähentää hävikkiä ja syntyvän jätteen määrää. Pakkausten tulisi suojata tuotteita mahdollisimman hyvin kuljetuksen ja säilytyksen aikana, jotta hävikkiä ei synny viallisten pakkausten vuoksi. Samalla tulee välttää ylipakkaamista ja vähentää pakkausten tuottamaa jätemäärää.

Lisäksi Nestlé kehittää parempia kasvitaimia, jotka tuottavat enemmän laadukasta satoa. Uudenlaiset kasvitaimet myös kestävät paremmin kuivuutta, sääolojen vaihtelua ja sairauksia.

Lue lisää, kuinka teemme töitä jätteiden ja ruokahävikin vähentämiseksi: http://www.nestle.com/csv/environmental-sustainability/resource-efficiency

Lisätietoja: Viestintäpäällikkö Anu-Maaria Vaalama, Suomen Nestlé, [email protected] tai 010 3951 483