Piltti tukee sukupolvia yhdistävää Kylämummi- ja -vaaritoimintaa

Mannerheimin Lastensuojeluliiton kylämummit ja -vaarit ovat lapsiperheiden tukena nykyajan kiireessä.

Isovanhemmat ovat tärkeä osa lapsiperheiden tukiverkostoa ja sukupolvien välinen vuorovaikutus rikastuttaa sekä lasten että aikuisten elämää. MLL:n tuoreen perhekahvilakyselyn mukaan yli viidennes lapsiperheistä ei kuitenkaan tapaa isovanhempiaan usein*.

"Esimerkiksi pitkät välimatkat ja arjen hektisyys ovat aiheuttaneet sen, että omat isovanhemmat eivät kaikilla ole läsnä arjessa. Sukupolvien välinen vuorovaikutus kuitenkin antaa paljon, ja MLL:n vapaaehtoiset kylämummit ja -vaarit voivat tarjota monelle perheelle uusia ajatuksia, tukea ja apua", tuotepäällikkö Elsi Ojala Piltiltä kertoo.

Tänä vuonna Piltin Lapsiperheiden puolella -hankkeen tukistipendit ohjataankin MLL:n Kylämummi- ja -vaaritoimintaan, jotta yhä useammalla perheellä ympäri Suomea olisi mahdollisuus tutustuttaa sukupolvia toisiinsa.

Kylämummien ja -vaarien tärkein tehtävä on olla läsnä

Kylämummi- ja -vaaritoiminnan tarkoitus on tarjota lapsille mukavaa yhdessäoloa vapaaehtoisten ikäihmisten kanssa. Oman mummin tai muun varttuneemman aikuisen kanssa vietetyt leivontahetket, retket, leikit tai esimerkiksi kylävaarin jännittävät tarinat ovat monelle lapselle ikimuistoisia kokemuksia.

Kylämummit ja -vaarit ovat tehtäväänsä koulutettuja vapaaehtoisia aikuisia, jotka haluavat antaa lapsille aikaansa ja jakaa samalla perheille vanhoja, hyväksi havaittuja käytäntöjä. He eivät ole yksittäisten lasten varamummeja tai -vaareja, vaan toimivat lapsiryhmissä esimerkiksi päiväkodeissa ja MLL:n perhekahviloissa, lasten ja lapsiperheiden avoimen toiminnan päällikkö Tarja Satuli-Kukkonen MLL:stä toteaa.

Tällä hetkellä vapaaehtoisia kylämummeja ja -vaareja on Suomessa 294. Lisää vapaaehtoisia ja innostuneita aktiiveja kuitenkin tarvitaan, jotta toiminta vakiintuisi koko maassa.

Ensi vuonna 60 vuotta täyttävä Piltti jakoi Lapsiperheiden puolella -hankkeen myötä syksyllä 2010 yhteensä 20 000 euroa Mannerheimin Lastensuojeluliiton perhekahviloille. Tänä vuonna tuki kohdistuu Kylämummi- ja vaaritoimintaan. Piltin tuella käynnistetään rekrytointikampanja, jolla pyritään saamaan uusia mummeja ja vaareja mukaan toimintaan ja autetaan lapsiperheitä löytämään oman alueensa kylämummit ja -vaarit. Lisäksi Piltti jakaa 100–1 000 euron arvoisia stipendejä MLL:n piireille toiminnan käynnistämistä ja ammatillista ohjaamista varten. Stipendien hakuaika alkaa 15. syyskuuta ja päättyy 30. marraskuuta 2011. Paikallinen tuki täydentää Piltin yli kymmenvuotista yhteistyötä MLL:n kanssa.

*MLL perhekahvilakysely / toukokuu 2011, 594 vastaajaa.

Lisätietoja

Tuotepäällikkö Elsi Ojala, Suomen Nestlé lastenruuat, [email protected] tai p. 0400 542 632.

Markkinointipäällikkö Anna-Leena Mitro, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, [email protected] tai p. 050 312 3023.