Tutkimus: Suomalaislapsi saa vastuuta ruokavaliostaan myöhemmin kuin muut pohjoismaalaiset

Yli puolet suomalaisista antaa jälkikasvunsa päättää vasta teininä syömisistään, kun Norjassa saman vastuun voi saada jo neljäsluokkalainen, selviää Nestlén teettämästä tutkimuksesta.

Useamman kuin joka toisen (55 %) suomalaisen mielestä vasta 15-vuotiaat ja sitä vanhemmat ovat riittävän vanhoja päättämään itse syömisestään, kertoo Nestlén  julkaisema tutkimus. Kyselyn mukaan muissa Pohjoismaissa lapset saavat vastuuta aikaisemmin: Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa yli puolet antaisi alle 15-vuotiaiden päättää itse, mitä he haluavat syödä.

Norjassa lapsille annetaan vastuuta ruokavaliostaan kaikista nuorimpana. Lähes viidesosa norjalaisista antaisi jo 10-vuotiaiden tai sitä nuorempien tehdä itsenäisesti omaa ruokavaliotaan koskevia päätöksiä.

Vastaajien enemmistö: vanhemman tehtävä on opettaa lapsi syömään terveellisesti

Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi näkemyksiä siitä, kenen tehtävä on kasvattaa lapset noudattamaan terveellistä ruokavaliota. Suomalaisista lähes kaikki eli 98 prosenttia ovat sitä mieltä, että kasvatustehtävä kuuluu vanhemmille.

Muissakin Pohjoismaissa yli 90 prosenttia on asiasta samaa mieltä. Noin kolmasosa vastaajista mainitsi lisäksi päivähoidolla ja koululla olevan velvollisuus opettaa lapset syömään terveellisesti.

Nestlé teettää ruokailuun liittyviä tutkimuksia, sillä yrityksen maailmanlaajuinen strategia on parantaa ravitsemusta, edistää terveyttä sekä lisätä hyvinvointia. Tavoitteeseensa Nestlé pyrkii kehittämällä tuotteita terveellisemmiksi sekä jakamalla tietoa monipuolisesta, ravitsemussuositusten mukaisesta ruokavaliosta.

Vanhempien näkemyksiä lasten terveellisen ruokavalion toteuttamisesta tutki YouGov Nestlén toimeksiannosta 17.–22.6.2015. Vastaajia oli yhteensä 4 060, joista saatiin koottua edustavat otokset suomalaisesta, ruotsalaisesta, norjalaisesta ja tanskalaisesta 18–74-vuotiaasta väestöstä. Vastaajista 1 014 oli suomalaisia. Tutkimusaineisto kerättiin internetpohjaisilla haastatteluilla. Vastaajilla oli mahdollista valita useampi vaihtoehto kysymyksessä ”Kenellä on mielestäsi päävastuu opettaa lapsi syömään terveellisesti?”

Kymmenen vinkkiä, joilla saat lapset syömään terveellisesti:

Aloita päivä aamupalalla
Aamiaisen syöminen laittaa päivän käyntiin ja auttaa jaksamaan seuraavaan ateriaan asti. Jos aamiainen ei maistu, edes banaani ja lasillinen maitoa ovat tyhjää vatsaa parempi vaihtoehto.

Tarjoa terveellisempiä välipaloja
Lapsille on helppoa antaa herkkuja naposteltavaksi, mutta niissä on usein paljon energiaa ja vain vähän ravintoaineita. Varaa keksien, vanukkaiden ja muiden herkkujen sijaan tarjolle terveellisiä välipaloja kuten hedelmiä, suolattomia pähkinöitä ja maustamatonta jogurttia.

Juomaksi maitoa tai vettä
Tarjoa ruokajuomaksi rasvatonta maitoa ja janojuomaksi vettä. Mehu ja muut makeat juomat kannattaa säästää herkkuhetkiin. Vaikka täysmehussa on myös hyviä ravintoaineita, siinä on paljon energiaa eikä lainkaan kokonaisten hedelmien sisältämiä kuituja.

Kasvata itse
Vihannesten ja yrttien kasvattaminen kotona on hauska tapa opettaa lapselle, mistä ruoka tulee. Lapset maistavat uusia kasviksia mieluummin, kun he ovat olleet mukana niiden viljelyssä. Jos käytössä ei ole puutarhaa, myös ikkunalaudalla voi kasvattaa yrttejä ja versoja.

Syökää yhdessä
Aikuisten on helppoa syödä illallinen television ääressä, lounas työpisteellä ja välipalat nopeasti autossa. Lapset on kuitenkin hyvä opettaa syömään säännöllisiin aikoihin ruokapöydän ääressä. Se vähentää tarvetta napostelulle ja opettaa tärkeitä sosiaalisia taitoja.

Pitäkää hauskaa keittiössä
Lapsista tulee ennakkoluulottomampia maistelijoita, jos he saavat olla mukana ruoanlaitossa. Pue lapsille omat esiliinat ja anna heidän tehdä pieniä askareita keittiössä. Vanhempien lasten voi antaa välillä valmistaa koko aterian. Jos se on mielestäsi huono idea, mikset ilmoittaisi heitä mukaan kokkikurssille?

Hidasta menoa
Ruokailu hitaasti on hyvä keino hallita syömistä kaikenikäisenä, sillä aivot tajuavat vatsan olevan täynnä vasta 20 minuutissa. Niin mielellään kuin haluaisimmekin lasten syövän ruokansa nopeasti, on tärkeämpää opettaa heitä nauttimaan ruoasta ja pureskelemaan rauhassa.

Ole luova
Hedelmien ja vihannesten kirkkaat värit ovat luonnon yhdisteitä, jotka ovat hyväksi kehollemme. Eri väreillä on erilaisia vaikutuksia, joten on hyvä syödä monenkirjavaa ruokaa päivittäin. Tarjoile lapsillesi värikkäitä hedelmiä ja marjoja välipalaksi tai pilko vihannekset hassuihin muotoihin, niin lapset maistelevat niitä innokkaammin.

Opettele milloin lopettaa
Vaikka lapsilla on luonnostaan kyky lopettaa syöminen ollessaan kylläisiä, vanhemmille voi olla hankalaa arvioida, onko ruokaa syöty riittävästi. Lapsille on hyvä opettaa kuuntelemaan kehoaan ja kysymään itseltään, onko maha jo täynnä.

Älä luovuta
Tutkimukset osoittavat, että vauvojen ja pienten lasten pitää maistaa uutta makua vähintään seitsemän kertaa pitääkseen siitä. Vaikka jokin maku olisi lapselle outo, kannattaa siis jatkaa sen tarjoamista. Hyvä keino saada lapset syömään monipuolisesti on ottaa heidät mukaan päättämään kaupassa, mitä uutta ja terveellistä olisi hauskaa maistaa ja tarjoilla uutta makua yhdessä jonkin tutun ruoan kanssa.

Lisätietoja:
Viestintäpäällikkö Aino Pajukangas, Suomen Nestlé, [email protected]