Tutkimus tuo uutta tietoa vauvojen suolistobakteereista

Espoo
Alateitse ja täyden raskausajan jälkeen syntyneiden vauvojen suoliston bakteerit kehittyvät aiemmin kuin vauvoilla, jotka syntyvät sektiolla tai ennen täyttä raskausaikaa. Tämä käy ilmi tuoreesta Nestlén tutkimuskeskuksen (NRC) tutkimuksesta, joka on julkaistu amerikkalaisessa mikrobiologiaan erikoistuneessa mBio-lehdessä.

Suolistobakteerit, mikrobiomit, ovat vastuussa useista keskeisistä ihmiselimistön toiminnoista, muun muassa immuunijärjestelmän toiminnasta. Tutkimuksen mukaan synnytyksen aikaiset ja sitä edeltävät tekijät vaikuttavat suoliston bakteerien kehitykseen, millä puolestaan saattaa olla vaikutuksia myös yksilön kehon rasvaprosenttiin myöhemmällä iällä. EpiGen Consortiumin kanssa yhteistyössä toteutetun tutkimuksen tulosten toivotaan auttavan, kun odottaville äideille kehitetään ravitsemusarvoiltaan entistä parempia tuotteita.

Nestlén tutkimusyksikkö on maailman suurin yksityinen ravitsemustieteen tutkimuslaitos. NRC on vuodesta 2011 toiminut yhteistyössä EpiGen Consortiumin kanssa ja tutkinut mm. miten raskaana olevien äitien ruokavalio ja elämäntavat vaikuttavat vauvan geenien aktiivisuuteen sekä millä tavoin nämä hiuksenhienot epigeneettiset muutokset vaikuttavat lasten tulevaan kasvuun ja kehitykseen.

Nestléllä on laaja tutkimus- ja tuotekehitysyksiköiden verkosto (34 keskusta). Nämä tutkimus-, kehitys- ja teknologiakeskukset sekä paikalliset tuotekehitysosastot työllistävät yli 5 000 henkilöä. Nestlé käyttää tutkimus- ja kehitystyöhön vuosittain reilut 1,3 miljardia euroa, mikä on enemmän kuin mikään muu elintarvikealan yritys.

Lisätietoja:

Viestintäpäällikkö Aino Pajukangas, Suomen Nestlé, [email protected]