Nescafé Plan täyttää 10 vuotta

nescafe plan

Nescafé on yksi maailman suosituimmista kahvimerkeistä. Joka seitsemän juotu kahvikupllinen on Nescafé-kahvia. Ympäri maailman sitä juodaan 6000 kuppia – joka sekunti.

Monet kahvinviljelijät elävät kuitenkin epävarmuudessa. Viljelykasvien terveys ja viljelijöiden tulot ovat pysyvässä vaarassa. Kymmenen vuotta sitten Nestlé käynnisti Nescafé Plan -ohjelman, jonka tavoitteena on parantaa viljelijöiden elämää ja vähentää kahvintuotannon ympäristövaikutuksia monissa maissa, kuten Brasiliassa, Kolumbiassa, Norsunluurannikolla, Keniassa, Meksikossa, Filippiineillä ja Vietnamissa. Nestlé on vuosein varrella investoinut lähes 325 mijoonaa euroa Nescafé Plan -ohjelmaan.

Viimeisen vuosikymmenen merkittävän edistymisen johdosta Nestlé lupasi tänään, Nescafé Plan -ohjelman kymmenvuotispäivänä, lisätä toimiaan kestävyyden lisäämiseksi.

Philipp Navratil, Senior Vice President, Head of Beverages Strategic Business Unit, sanoi:

”Paransimme yhdessä kumppaneidemme ja 230 Nescafé -agronomin kanssa maatilojen tehokkuutta ja maatalouskäytäntöjä, joiden johdosta viljelijät saivat korkean hinnan kestävästi kasvatetusta kahvista. Monipuolistimme viljelijöiden tulonlähteitä vähentääkseen heidän riippuvuuttaan ja tehden heistä joustavampia tulonhankinnan suhteen. Emme jätä toimiamme tähän. Kaksinkertaistamme ponnistelumme työntekijöiden oikeuksien, lastensuojelun, nuorten ja naisten vaikutusmahdollisuuksien suhteen. "

Vuoteen 2025 mennessä kaikki Nescafén kahvi voidaan jäljittää tunnistettuun viljelijäryhmään, jonka tuottaman kahvin riippumattomat organisaatiot ovat tarkastaneet tai sertifioineet.

Nescafé vähentää ja poistaa hiilipäästöjä kaikisssa kahvintuotannon vaiheissa, ja käyttää myös ympäristöystävällisiä pakkauksia. Nämä ovat esimerkkjeä konkreettisista teoista, joilla Nestlé saavuttaa pakkaussitoumuksensa vuoteen 2025 mennessä ja hiilineutralius-tavoitteensa vuoteen 2050 mennessä.

Nescafén kumppani Rainforest Alliance, arvioi kahvinhankinnassa käytettyjä toimia ympäri maailmaa varmistaakseen, että niilla on myönteinen vaikutus maanviljelijöiden elämään. Rainforest Alliance seuraa säännöllisesti viljelijöiden hyvien käytäntöjen omaksumista ja niihin liittyvien indikaattoreiden, kuten tuottavuuden, kehittymistä.

"Yhteistyömme Nestlén kanssa Nescafé Plan -ohjelman kautta keskittyy kahvintuotannon parantamiseen ja optimointiin. Yhteistyössä Rainforest Alliancen kanssa järjestetyistä koulutuksista, seurannasta ja arvioinneista saatuja tietoja Nescafé käytti muokatakseen toimintaansa kahvinviljelijöiden kanssa. Olemme iloisia voidessamme olla heidän kumppaninsa tällä matkalla ”, kertoi Rainforest Alliancen Chief Markets Officer Alex Morgan.

Nescafé Plan -ohjelman avulla saavutettiin seuraavat tavoitteet kymmenen vuoden aikana:

• Tällä hetkellä 75% Nescafé-tuotteiden kahvista hankitaan vastuullisesti. Pelkästään vuonna 2020 Nescafé osti yli 649 000 tonnia vastuullisesti hankittua kahvia - suurin yksittäisen kahvinostajan hankkima määrä maailmassa.
• Jaettiin 235 miljoonaa korkeatuottoista ja tauteja vastustavaa kahvipensasta ylittäen alkuperäisen tavoitteen, joka oli 220 miljoonaa pensasta. Tämä johti yhteensä lähes 120 000 hehtaarin maa-alueen kunnostamiseen kahvinviljelijöiden toimesta ympäri maailman;
• Kehittettiin ja lanseerattiin 15 uutta Arabica- ja Robusta-kahvilajiketta viidessä maassa: Meksikossa, Kolumbiassa, Ecuadorissa, Filippiineillä ja Thaimaassa. Näillä kahvilajikkeilla on korkeampi tuottavuus, joustavuus ja erinomainen laatu;
• Järjestettiin yli 900 000  koulutustilaisuutta hyvistä maatalouskäytännöistä. Tavoitteena oli optimoida tuottavuus ja kustannukset, parantaa laatua ja vähentää ympäristöjalanjälkeä tehokkailla kastelu- tai karsimismenetelmillä;
• Tuettiin yli 10 000 naista ja nuorta maanviljelijää johtamisohjelmien ja kotitalouksien taloudellista suunnittelua koskevan koulutuksen avulla;
• Vahvistettiin yli 10 000 viljelijän liiketoimintaosaamista keskittyen taloudelliseen lukutaitoon, kirjanpitoon ja yrittäjyyteen.

Nestlé julkaisee uuden ja laajennetun Nescafén kestävän kehityksen toimintasuunnitelman ennen vuoden loppua. Yhtiö jatkaa ahkerasti työtä vahvemman ja kestävämmän kahvialan edistämiseksi.