Kuitua täysjyvästä – mutta mistä sitä saisi tarpeeksi?

Täysjyväviikko

Täysjyväviikko kannustaa syömään täysjyvää

Täysjyvän suosiminen on helppo tapa edistää omaa ravitsemusta, sillä täysjyvätuotteissa käytetään koko viljan jyvä ja kaikki sen sisältämät vitamiinit, hivenaineet ja kuidut. Päivittäisen täysjyväannoksen saadakseen voi nauttia esimerkiksi täysjyväleipää, -näkkileipää, -pastaa tai -muroja.1

Tuotteen ulkonäkö tai tummuusaste ei vielä kerro mitään sen täysjyväpitoisuudesta. Onpa kyseessä vehnä, kaura, ohra tai ruis, olennaisinta on, että käytetyn viljan jyvä hyödynnetään kokonaan – silloin kaikki sen sisältämä hyvä tulee syödyksi, eikä mitään mene hukkaan.

Vaasan, Nestlé, Lantmännen Cerealia ja Myllyn Paras ovat käynnistäneet Täysjyväviikon (1.–13.11.), joka muistuttaa täysjyvän hyödyistä ja kannustaa olemaan jyvällä omasta hyvinvoinnista. Täysjyvävilja kuuluu olennaisena osana Suomalaisiin ravitsemussuosituksiin2 ja planetaariseen ruokavalioon. Planetaarinen ruokavalio on kasvipainotteinen, ja koostuu valtaosin täysjyvistä, hedelmistä, vihanneksista, pähkinöistä ja palkokasveista. 7

Täysjyväisenä kaikki viljat ovat hyviä kuidun lähteitä

Viljatuotteiden täysjyväpitoisuus vaihtelee, eikä sitä pysty päättelemään tuotteen ulkonäöstä tai väristä. Mahdollisimman täysjyväisen tuotteen löytää pakkausmerkintöjä tarkastelemalla.

”Moni yhdistää täysjyvän tummaan ruisleipään ja näkkäriin, mutta myös vaaleat leivät, pastat, murot ja muut viljatuotteet voivat olla yhtä lailla täysjyväisiä”, vinkkaa ravitsemusasiantuntija Marika Lyly Lantmännen Unibakesta, joka kuuluu Lantmännen-konserniin Vaasanin, Lantmännen Cerealian ja Myllyn Parhaan kanssa.

Täysjyväjauhoissa on noin 80 % enemmän kuitua kuin tavallisissa, ”valkoisissa” jauhoissa, joista on poistettu kuori ja alkio. Kuidun ohella suurin osa viljan tärkeistä vitamiineista ja kivennäisaineista menetetään, jos kuori poistetaan. Moni pitää vehnätuotteita ravintoköyhinä, mutta täysjyväisenä vehnäkin on hyvä kuidun lähde. Täysjyvätuotteissa eri viljojen kuitupitoisuuksien välillä ei ole kovin suuria eroja. Täysjyvätuotteiden sisältämä kuitu on hyväksi vatsan toiminnalle2, ja esimerkiksi kauran betaglukaani tasaa verensokeria3 ja alentaa veren kolesterolia4.

Eniten parantamisen varaa on vehnätuotteissa

Suomessa täysjyvän saannille ei ole annettu grammamääräistä suositusta, vaan suositus on, että vähintään puolet kaikista nautituista viljatuotteista tulisi koostua erilaisista täysjyvätuotteista.1 Tällä hetkellä suomalaisten syömästä viljasta noin 42 prosenttia on täysjyväistä, eli olemme jo lähellä suositeltua tasoa, mutta vähimmäistavoite ei vielä täyty.5

Leipätiedotuksen mukaan täysjyvää pitäisi syödä päivittäin noin 75 grammaa6. Päivän täysjyväannoksen saa keräiltyä kätevästi päivän mittaan eri tuotteista. Esimerkiksi pala 100-prosenttista täysjyväpaahtoleipää sisältää täysjyväviljaa noin 14 g, pala täysjyvänäkkileipää noin 12 g, kulhollinen täysjyvämuroja noin 28 g ja annos täysjyväpastaa noin 50–80 g.

”Suomessa täysjyvän saanti on pitkälti rukiin varassa, ja ruistuotteita valitessa tulee automaattisesti valinneeksi täysjyvää. Eniten parantamisen varaa on vehnätuotteissa, joissa lähes aina valitaan puhdistetusta vehnästä valmistettuja tuotteita. Vilkaisemalla pakkausselosteita ja suosimalla täysjyväisiä vehnätuotteita, voi tehdä suurimman parannuksen täysjyvän saannissaan”, Lyly vinkkaa.

Koko viljanjyvä käyttöön, mitään ei mene hukkaan

Täysjyväviljat ovat tärkeä osa ilmastoystävällistä, planetaarista ruokavaliota, jonka mukaan yli puolet energiansaannista olisi hyvä saada kasviperäisistä tuotteista ja yksistään täysjyväviljasta noin kolmannes.7 Ilmasto kiittää, kun viljanjyvä käytetään kokonaan.

”Kun koko jyvä käytetään ihmisravinnoksi, mitään ei mene hukkaan, ja kaikki jyvän sisältämä energia ja ravintoaineet voidaan hyödyntää maltillisilla ympäristövaikutuksilla, etenkin kun käytetään ympäristöystävällisempiä viljelymenetelmiä”, summaa viestintäpäällikkö Nina Hannola Nestléltä.

Lähteet:

1) Terveyttä ruoasta – Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014: https://statics.teams.cdn.office.net/evergreen-assets/safelinks/1/atp-safelinks.html
2) Kaura- ja ohrajyvän kuitu sekä vehnälesekuitu. Ruiskuitu edistää suolen normaalia toimintaa. Osaksi tasapainoista ja monipuolista ruokavaliota ja terveitä elämäntapoja.
3) Kaurasta ja ohrasta peräisin olevien betaglukaanien nauttiminen osana ateriaa auttaa vähentämään veren glukoosipitoisuuden kohoamista kyseisen aterian jälkeen. Osaksi tasapainoista ja monipuolista ruokavaliota ja terveitä elämäntapoja.
4) Kauran beetaglukaanin on osoitettu alentavan/vähentävän veren kolesterolia. Korkea kolesteroli on sepelvaltimotaudin kehittymisen riskitekijä. Osaksi tasapainoista ja monipuolista ruokavaliota ja terveitä elämäntapoja.
5) https://www.julkari.fi/handle/10024/137433
6) https://www.leipatiedotus.fi/medialle/tiedotteet/nain-leipaa-syodaan-pohjoismaissa.html
7) https://eatforum.org/eat-lancet-commission/

Vaasan, Lantmännen Cerealia ja Myllyn Paras ovat kaikki osa Lantmännen-konsernia.

Lisätietoja:

Anni Pyykkö, viestintäpäällikkö, Vaasan Oy
040 826 8254, [email protected]

Nina Hannola, viestintäpäällikkö, Suomen Nestlé Oy
040 184 1827, [email protected]

Emilia Taxell, brändi- ja tuoteryhmäpäällikkö, Lantmännen Cerealia Oy,
044 782 1322, [email protected]

Johanna Kemppinen, markkinointijohtaja, Myllyn Paras Finland Oy
044 312 2037, [email protected]

Vaasan Oy on suomalainen leipomoalan yritys, joka työllistää Suomessa noin 520 henkilöä. Yhtiön historia ulottuu aina vuoteen 1849, mikä tekee meistä Suomen vanhimman valtakunnallisen leipomoalan toimijan. Leivomme suomalaisten rakastamia leipiä neljässä leipomossa eri puolilla maata, rikkaan suomalaisen leipäkulttuurin edistämiseksi. Tunnetuimpia tuotemerkkejämme ovat Vaasan Ruispalat ja Vaasan Kauratyynyt. Suomen lisäksi leivomme myös Baltian maissa. Omistajamme Lantmännen Unibaken kautta olemme osa ruotsalaisten maanviljelijöiden omistamaa Lantmännen-monialakonsernia, joka on yksi Euroopan suurimpia toimijoita bioenergia-, kone-, maatalous- ja elintarviketoimialalla. vaasan.fi

Nestlé on maailman suurin elintarvikeyritys. Kokonaisuudessaan toimimme 186 maassa ja meillä on 328 000 työntekijää. Nestlén tarkoituksena on parantaa elämänlaatua ja edistää terveellisempää tulevaisuutta. Toimintaamme ohjaa ravitsemus-, terveys- ja hyvinvointistrategia. Yli 2000 tuotemerkillä ja laajalla valikoimalla tarjoamme tuotteita ihmisille ja eläimille kaikkiin elämäntilanteisiin. Tuotteiden joukossa on maailmanlaajuisesti tunnettuja brändejä kuten Nescafé, Nespresso, Nestlé vauvanruoka, Cheerios, KitKat ja Purina-eläinruoka ja paikallisia suosikkituotteita, kuten Piltti-tuotteet Suomessa. Suomen Nestlé työllistää noin 300 henkilöä tehtaillamme Turussa ja Juuassa, sekä Suomen pääkonttorillamme Espoossa. www.nestle.fi

Lantmännen Cerealia on Vaasan Koulunäkin koti