Kysely paljastaa: kyläilykulttuuri on muuttunut

After Eight -tuotemerkin teettämä kysely paljastaa uutta tietoa kyläilykulttuurista.

Kun kutsut vieraita kylään, kutsujen kohokohta kannattaa ajoittaa iltayhdeksän tuntumaan. Tutkimustulosten* mukaan useimmat vieraat alkavat kello 21.09 tarkkailla kutsujen tunnelmaa ja arvioida, kannattaako jäädä pitempään vai ryhtyä tekemään lähtöä. Iltayhdeksän sääntö pätee niin nuoriin kuin varttuneempiinkin kyläilijöihin. Havainto nousi esille 50-vuotisjuhlavuottaan viettävän After Eight -klassikkosuklaamerkin teettämässä tutkimuksessa.

Tutkimuksessa nousi esille muutoksia kyläilykulttuurissa:

• Uusi teknologia näkyy ruokapöydässä: Joka viides tutkimukseen osallistunut oli sitä mieltä, että on täysin hyväksyttävää pitää päivällispöydässä esillä älypuhelinta tai iPadia. Noin 40 % vastaajista kutsuu vieraansa nykyään kylään tekstiviestillä tai Facebookin välityksellä perinteisempien tapojen sijaan. Noin neljäsosa vastaajista ei ollut kutsunut vieraitaan näillä välineillä.
  • Juorukellot lisääntyneet: Yli kolmasosa alle 50-vuotiaista vastaajista juoruilee kutsuilla mielellään yhteisistä tuttavista. 1960-80-luvuilla juoruilun hyväksyi vain 14 % kutsujen osallistujista.

Muuttuvassa maailmassa on asioita, jotka pitävät pintansa myös päivällisillä:

• Ryhmädynamiikka tärkeää: Joka viides tutkimukseen osallistuja miettii tarkkaan, keitä tuttaviaan kutsuu yhtä aikaa kylään. Tieto pitää paikkansa niin allle kuin yli 50-vuotiaiden suhteen.
  • Tuliaisia kannattaa yhä tuoda: Jopa kaksi kolmasosaa alle 50-vuotiaista vastaajista tuo edelleen tuliaisia kylään tullessaan. Määrä on sama kuin aikaisempina vuosikymmeninä. Suosituimpien tuliaisten joukossa on viinipullo (78 %) tai suklaarasia (37 %).

Kyselyn mukaan useimmat vieraat uskovat, että kyläilyaika alkaa olla ohi klo 23.30 maissa. Vieraiden viihdyttäminen klo 21–23 välillä saattaa olla haastavaa, sillä useimmat uskovat kutsujen kohokohdan ajoittuvan iltayhdeksään.

– After Eight -suklaata on nautittu kodeissa jo 50 vuotta. Vuosien varrella käytössäännöt ja perinteet päivällispöydässä ovat uudistuneet monella tavalla, mutta jotain on pysynyt ennallaan: iltayhdeksän on maaginen hetki, jolloin tunnelman pitäisi olla katossa tai muuten vieraat alkavat tehdä lähtöä. Noihin aikoihin emännän tai isännän kannattaa pitää keskustelua yllä ja varmistaa, että vieraille riittää tarjottavaa, After Eight -suklaan markkinoinnista Suomessa vastaava tuoteryhmäpäällikkö Kirsi Serow toteaa.

After Eight -suklaa on mukana monissa suosituissa jälkiruoissa ja leivonnaisissa. Eräs herkullisimmista, aiemmin julkaisemattomista on AFTER EIGHT mutakakku:

AFTER EIGHT Mudcake

1 kakku, noin 12 palaa

• 14 palaa AFTER EIGHT -suklaata
  • 100 g voita
  • 2 kpl munia
  • 2 rkl tummaa kaakaojauhetta
  • 2 dl sokeria
  • 2 ½ dl vehnäjauhoja
  • 1 ½ tl leivinjauhetta
  1. Voitele vuoka, jossa on irrotettavat reunat, ja ripottele siihen hieman mannajauhoja tai korppujauhoja.
  2. Sulata voi varovasti pannulla. Kun se on sulanut, lisää joukkoon AFTER EIGHT -palat ja sekoita kunnes seos on tasaista ja kiinteää. Anna jäähtyä.
  3. Vatkaa munat ja sokeri nopealla teholla valkoiseksi ja kuohkeaksi vaahdoksi.
  4. Yhdistä jauhot, kaakaojauhe ja leivinjauhe ja sekoita ne varovasti suklaaseokseen niin, että seoksesta tulee tasaista. Sekoita varovasti joukkoon myös muna-sokerivaahto.
  5. Kaada seos vuokaan ja paista keskellä uunia 180 asteessa 20-25 minuuttia (kakun tulisi olla jähmettynyt mutta edelleen pehmeä).

Anna kakun jäähtyä ja tarjoile se vaikkapa marjojen ja vaniljajäätelön kera.

*Kyselyn toteutti Britanniassa One Poll 4.-7-9.2012. Kyselyyn vastasi 1 000 yli 50-vuotiasta ja 1 000 alle 50-vuotiasta henkilöä. Yli 50-vuotiaita pyydettiin muistelemaan päivällisiä, joihin he olivat osallistuneet 20- ja 30-vuotiaina. Alle 50-vuotiaita pyydettiin ajattelemaan omia tai toisten nykyään järjestämiä päivällisiä.
After Eight® on Nestlé-konsernin rekisteröimä tuotemerkki.

Lisätietoja:

Tuoteryhmäpäällikkö Kirsi Serow, Suomen Nestlé Oy, p. 010 3951 622, [email protected] tai Viestintäpäällikkö Aino Pajukangas, [email protected], p. 050 348 5620.