Nestlé testaa avointa lohkoketjua – uraauurtava hanke lisää tuotantoketjujen läpinäkyvyyttä

Uutisetheinä 3, 2019

Nestlé aloittaa uraauurtavan yhteistyön OpenSC-lohkoketjualustan kanssa, joka lisää yrityksen tuotantoketjujen läpinäkyvyyttä. Hankkeen tavoitteena on, että kuluttajat pystyvät jäljittämään tuotteiden alkuperän aina maatilalle asti. Ensimmäinen koehanke alkaa Uudessa-Seelannissa.

Nestlé on ensimmäinen suuri elintarvikeyritys, joka hyödyntää lohkoketjuteknologiaa tällä tavoin. Yhteistyö OpenSC:n kanssa on askel Nestlén matkalla kohti tuotantoketjujen täydellistä läpinäkyvyyttä.

OpenSC:n kehittämä lohkoketjujärjestelmä mahdollistaa sen, että kuka tahansa pääsee käsiksi puolueettomasti vahvistettuihin tietoihin, jotka kertovat tuotteiden tuotantoketjuista ja vastuullisuudesta.

Ensimmäisessä koehankkeessa jäljitetään maidon tie Uuden-Seelannin maatiloilta ja tuottajilta Nestlén tehtaille ja varastoihin Lähi-idässä. Seuraavaksi lohkoketjuteknologiaa testataan palmuöljyn tuotantoketjuissa Etelä- ja Pohjois-Amerikassa. Koehankkeilla Nestlé selvittää, miten hyvin järjestelmä skaalautuu erilaisiin ympäristöihin.

”Haluamme että kuluttajat saavat riittävästi informaatiota päätöstensä pohjaksi ja voivat tehdä vastuullisia valintoja”, sanoo Nestlén operaatiojohtaja Magdi Batato. ”Lohkoketjuteknologia saattaa olla avain laajasti saatavilla olevaan ja luotettavaan tietoon.”

Nestlé on testannut lohkoketjuteknologiaa vuodesta 2017, etenkin IBM Food Trustin kanssa. Huhtikuussa Nestlé tarjosi kuluttajille ensi kertaa pääsyn lohkoketjudataan Ranskassa Mousline-perunasoseen pakkaustiedoissa.

”Uskomme, että tämä on tärkeä askel kohti helmikuussa julkistamaamme tavoitetta tehdä tuotantoketjumme täysin läpinäkyviksi, kertoo Nestlén vastuullisuusjohtaja Benjamin Ware.”

OpenSC on WWF-Australian ja The Boston Consulting Group Digital Venturesin yhdessä perustama lohkoketjualusta.

Lisätietoa Nestlén kansainvälisiltä sivuilta.