Tutkimus: kaksi kolmesta suomalaisesta syö muroja tai mysliä aamupalaksi

Espoo

Kysely paljastaa myös tuoretta tietoa suomalaisten aamiaistottumuksista

Nestlén ja General Millsin yhteisesti omistama yritys, Cereal Partners Worldwide (CPW), on teettänyt laajan kyselytutkimuksen 16–70 -vuotiaiden suomalaisten aamiaistottumuksista. Sen mukaan 67 % suomalaisista syö muroja tai mysliä ja useampi kuin joka neljäs (27 %) syö niitä joka viikko. Tutkimukseen vastasi yli tuhat suomalaiskuluttajaa viime marraskuussa.

Tutkimuksen perusteella suomalaisten suosituimpia aamupaloja ovat

• Leipä ja juusto tai leikkele
  • Tuoreet hedelmät
  • Jogurtti
  • Vihannekset
  • Puuro
  • Murot tai mysli

Tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista syö päivittäin aamupalan. Näin kertoi 72 % kyselyn vastaajista. Naisista aamupalan nauttii 78 % vastaajista ja miehistä 65 %. Noin 12 % vastaajista ei nauti koskaan aamupalaa. Yleisimmät syyt olla nauttimatta aamiaista ovat puuttuva näläntunne aamulla, tapa syödä myöhemmin aamupäivällä ja ajanpuute aamulla. Ne suomalaiset, jotka syövät mielellään muroja tai mysliä, syövät keskimääräistä useammin aamiaisen. Murojen ja myslin ystävistä 76 %:lle aamupala kuuluu päivittäisiin rutiineihin.

Aamupalan nauttiminen on opeteltava taito

Tutkimusten* mukaan aamiainen vaikuttaa myönteisesti terveyteen, mielialaan ja jaksamiseen. Aamiainen säätelee ruokahalua koko loppupäivän, minkä vuoksi sillä voidaan myös ehkäistä ylipainoa. Aamiaisen väliin jättämisellä on yhteys korkeaan kolesterolitasoon ja liian suureen päivittäiseen energiansaantiin.

Kunnon aamupala herättelee elimistön toimimaan ja antaa puhtia aina lounaaseen asti. Aamupalan nauttiminen on taito, jonka voi opetella. Elimistö tottuu nopeasti vaatimaan ruokaa myös aamulla. Kokemus on osoittanut, että syömisen hallinta illalla on huomattavasti helpompaa, jos suurin osa päivän energiasta on nautittu iltapäivään mennessä. Esimerkiksi täysjyvämurot ja maito tai mysli ja jogurtti hedelmien tai marjojen kera ovat niin nopeita aamupaloja, ettei ajanpuute voi olla syynä aamupalan väliin jättämiseen, laillistettu ravitsemusterapeutti Anne Kihlman-Kitinoja muistuttaa.

Vähemmän sokeria muroihin

Tutkimuksen mukaan joka viides kuluttaja söisi nykyistä useammin mielellään muroja, jos niissä olisi vähemmän sokeria. CPW on sitoutunut vähentämään 20 lasten ja nuorten suosiman murotuotemerkkinsä sokeripitoisuutta vuoden 2015 loppuun mennessä kaikkialla maailmassa. Uudistettujen murojen annos sisältää enintään 9 grammaa sokeria. Uudistus koskee Suomessa Nesquik-, Nesquik Duo-, Lion- ja Honey Cheerios -tuotemerkkejä. Uudistetut tuotteet ovat nyt myynnissä Suomessa.

Sokerin vähentämisen lisäksi lastenmurojen kehitystyössä on kiinnitetty erityisesti huomiota täysjyvän ja kuidun määrään. Ravitsemussuositusten mukaan täysjyväviljavalmisteita tulisi syödä päivittäin lähes joka aterialla.

Ravitsemuksen parantaminen ja terveyden ja hyvinvoinnin lisääminen ovat Nestlén maailmanlaajuinen strategia. Nestlé kehittää jatkuvasti tuotteitaan, jotta niistä tulisi entistä ravitsevampia ilman, että kuluttajat menettäisivät herkullista makua. Vuodesta 2003 lähtien CPW on vähentänyt resepteistään noin 9 000 tonnia sokeria ja lähes 900 tonnia suolaa ja lisännyt samalla tuotteisiin yli 3,4 miljardia annosta täysjyvää.

CPW aloitti toiminnan Suomessa vuonna 1999. Se on Suomessa markkinajohtaja aamiaismurojen ja myslien tuoteryhmässä.

Aamiaistutkimuksen toteutti YouGov CPW:n toimeksiannosta. Tutkimus toteutettiin 2.–13.11.2012. Vastaajia oli kaikkiaan 1 014. Vastaajat edustavat 16–70-vuotiaita suomalaiskuluttajia.

Tutkimuksen johtopäätöksiä

• 72 % suomalaisista syö päivittäin aamupalan
  • 12 % ei syö koskaan aamupalaa
  • Muroja tai mysliä syö 67 % suomalaisista
  • 27 % suomalaisista syö muroja tai mysliä joka viikko
  • Mysliä nauttii 30 % vastaajista vähintään 1–3 kertaa kuukaudessa tai useammin
  • Muroja nauttii 24 % vastaajista vähintään 1–3 kertaa kuukaudessa tai useammin
  • Murot nautitaan mieluiten maidon (70 % vastaajista) tai jogurtin (28 %) kera
  • Peräti 93 % suomalaisista syö edelleen aamupalan kotonaan

Lisätietoja medialle antaa viestintäpäällikkö Aino Pajukangas, p. 050 348 5620, [email protected]

Kuluttajatiedustelut: Suomen Nestlén kuluttajapalvelu 0800 0 6161 tai [email protected]

Tuotekuvat ladattavissa kuvapankista http://lipas.artstudio.fi/nestle/ Tarkempia tutkimustuloksia ja grafiikkaa on saatavilla pyydettäessä.

*Tutkimukset:
Hoyland A, Dye L, Lawton CL. (2009). Systematic review
of the effect of breakfast on the cognitive performance of children.
Szajewska H, Ruszczynski M. (2010). Systematic review demonstrating that breakfast
consumption influences body weight outcomes in children and adolescents in
Europe. Critical Reviews in Food Science and Nutrition 50(2):113-119.