Millainen tasapainoinen ruokavalio on?

Good Food, Good LifeHyvän, terveellisen ja tasapainoisen ruokavalion koostaminen ei ole vaikeaa. Tärkeintä on löytää oikea kokonaisuus ja syödä sopivasti omien makumieltymysten mukaan.

Tasapainoisen ruokavalion perusta on monipuolisuus. Ihmisen tulisi saada ruoasta kaikki elimistön tarvitsemat ravintoaineet, vitamiinit ja kivennäisaineet. Yksittäinen ruoka ei pysty tarjoamaan kaikkia tarvittavia ravintoaineita, vaan on tärkeää syödä monipuolisesti erilaisia ruokia.

Tasapainoisen ruokavalion koostamisessa on tärkeää huomioida, minkä kokoisia annoksia syömme. Sopivaan annoskokoon vaikuttavat monet tekijät, kuten fyysinen aktiivisuus ja ikä. Nestlé on sitoutunut tekemään mahdollisimman selkeät pakkausmerkinnät, jotka ohjaavat kuluttajia hyviin valintoihin. Tuotteidemme pakkaukset tarjoavat tietoa esimerkiksi sopivasta annoskoosta ja tuotteen ravintosisällöstä.

Vinkkejä terveelliseen ruokavalioon:

1. Käytä täysjyväviljatuotteita. Esimerkiksi täysjyväviljasta leivottu leipä, tumma pasta ja riisi, puurot ja murot ovat hyviä vaihtoehtoja.
2. Syö runsaasti hedelmiä ja vihanneksia.
3. Syö kalaa vähintään muutaman kerran viikossa.
4. Vähennä sokerin ja tyydyttyneen rasvan saantia.
5. Vältä liiallista suolan käyttöä.
6. Liiku riittävästi ja pyri pitämään paino hallinnassa.
7. Juo paljon raikasta vettä.
8. Muista syödä aamiainen.

Lue lisätietoa terveellisestä ruokavaliosta Valtion ravitsemusneuvottelukunnan sivuilta

Aktiivinen elämäntapa luo tasapainoa

Säännöllinen liikunta edistää sekä fyysistä että psyykkistä hyvinvointia. Kaikenikäiset ihmiset hyötyvät säännöllisestä, kohtuullisen kuormittavasta liikunnasta.

Liikuntamuodoksi sopii kaikki sykettä nostattava urheilu, kuten lenkkeily, pallopelit, pyöräily ja kuntosalitreeni. Myös kaikki arjen fyysinen tekeminen, kuten reipas kävely, tehokas siivoaminen, lumien kolaaminen ja pihatyöt auttavat pitämään kuntoa yllä.

Aktiivinen elämäntapa auttaa pysymään terveenä ja voi ehkäistä monia sairauksia. Liiallinen istuminen, fyysinen passiivisuus ja ylipaino ovat maailmanlaajuisia ongelmia. Ylipaino kuormittaa sydäntä ja niveliä sekä kasvattaa riskiä sairastua moniin elämäntapasairauksiin, kuten diabetekseen sekä sydän- ja verisuonitauteihin.

Faktoja liikunnasta:

- Liikunta piristää mieltä, auttaa painonhallinnassa, vahvistaa luita, kiihdyttää aineenvaihduntaa, ylläpitää kuntoa, ja voi ehkäistä monia sairauksia.
- Et ole koskaan liian vanha tai liian huonossa kunnossa aloittamaan liikuntaharrastuksen. Itse asiassa eniten säännöllisestä liikunnasta hyötyvät aiemmin vähän liikuntaa harrastaneet ihmiset.
- Suomen virallisten liikuntasuositusten mukaan aikuisten tulisi harrastaa viikoittain vähintään 2 tuntia ja 30 minuuttia reipasta tai 1 tunti ja 15 minuuttia rasittavaa liikuntaa.
- Lisäksi tulisi harjoittaa lihaskuntoa ja liikehallintaa ainakin 2 kertaa viikossa.
- Lapsille ja nuorille suositellaan päivittäin vähintään 1-2 tuntia reipasta liikuntaa.

Lähde: www.terveyskirjasto.fi

Tiedätkö painoindeksisi?

Paino on yksi terveydestä kertova tekijä. Painoindeksi (BMI, Body Mass Index) kertoo ihmisen painon ja pituuden suhteen.

Huomaathan, että painoindeksi koskee vain yli 18-vuotiaita ja että lihakset painavat enemmän kuin rasva. Jos siis olet hyvin lihaksikas, painoindeksisi voi hyvin olla normaalipainon vaihteluväliä suurempi ilman, että se merkitsisi terveysriskejä.