Nestlé Nordicsin uusi toimitusjohtaja: Kestävät tuotteet ovat tulevaisuutemme

torben

Olemme vuodessa 1990. Eurooppaa vuosikymmeniä jakanut muuri on juuri kaatunut. Neljä nuorta tanskalaista ystävää on autoilemassa Tsekissa selvittämässä maan tarjoamia mahdollisuuksia. He ajavat vanhan tehdasrakennuksen ohi. 

”Tuollahan voisi myös tehdä businestä!” yksi heistä sanoo, ja selittää ideansa. Kolme muuta matkustajaa hymyilevät toisilleen. Tämän saman lauseen hän sanoi edellisessä kaupungissa, jonka läpi he ajoivat. Myös sitä edellisessä. Ja sitä edellisessä.

”Hän” on Torben Emborg – Nestlé Nordicsin uusi toimitusjohtaja maailman suurimmassa elintarvikeyhtiö Nestléssä. Hän korvaa Michiel Kernkampin, joka nyt johtaa Nestléä Keski- ja Itä-Euroopan markkina-alueella.
Torben Emborgin tarina kuvaa häntä erittäin hyvin. Hän ajattelee liiketoimintaa, mahdollisuuksia ja tulevaisuutta. Ja siitä, että liiketoiminnan täytyy olla kestävää sekä yhteiskunnan että Nestlé’n takia. Palaamme tähän myöhemmin. 

Torben Emborg on 56-vuotias, syntynyt ja kasvanut Aalborgissa, Tanskassa. Hänen isänsä työskenteli isossa ruokayrityksessä. ”Kasvoin paljon töitä tekevän isän kanssa. Mutta hänellä oli aina aikaa meille lapsille – silloinkin, kun hän istui työpöytänsä ääressä ja teki töitä. Hän oli hyvin läsnäoleva ja osasi taidokkaasti yhdistää työn ja perhe-elämän. Minulle hän on roolimalli. Olen hyvin perhekeskeinen ja samalla minulla on valtava intohimo työhöni,” sanoo Torben Emborg, jolla on Birgitte-vaimonsa kanssa kaksi poikaa, Alexander ja Patrik. 

Torben Emborg on myös innokas tenniksen pelaaja. Hänen poikansa Patrik on kilpaillut Tsekissä, jossa tennis on suosittu laji Martina Navratilovan, Jana Novotnan ja Ivan Lendlin menestysten myötä.

Sydämeltään kansainvälinen tanskalainen 

Nestlé Nordicsin uusi toimistusjohtaja on koko aikuisikänsä työskennellyt Nestléllä, mutta Tanskassa vain ensimmäiset vuodet kaupallisten opintojensa jälkeen. Opintojensa aikana hän oli työharjoittelussa Nestléllä Pariisissa vahvistaakseen erityisesti ranskankielen taitoaan, jota hän oli hionut jo pari vuotta aikaisemmin kielikoulussa Ranskassa. 

Torbenille on hyvin tyypillistä katsoa laatikon ulkopuolelle. Uransa alusta asti hän halusi saada kokemuksia, oppia uusia kieliä ja tutustua uusiin kulttuureihin. Joten melko pian valmistumisensa jälkeen Aarhus Universitystä hänen uransa ulkomailla lähti liikkeelle. 

Ensimmäinen pysäkki Tanskan ulkopuolella, mutta edelleen Nestléllä, oli Praha. Kaupunki, josta myöhemmin tulisi hänen kotinsa monen vuoden ajaksi. Prahassa hänestä tuli Project Group Manager Nestlén laajalle juomaliiketoiminnalle. Vastuulla oli kahvi ja maailman suurin kahvibrändi Nescafé.

Pian Torbenista tuli kaikkien ruokatuotteiden, eli juomien lisäksi valmisruokien, lastenruokien, aamiaistuotteiden ja lemmikkiruokien markkinointipäällikkö. 

”Olimme nuori tiimi, kaikkea vasta rakennettiin ja kasvoimme joka vuosi 40-50%. Saimme tukea Nestlén pääkonttorilta Sveitsistä uusimman tietotekniikan käyttöönottoon, joten opimme hyödyntämään teknologian luomia mahdollisuuksia liiketoiminnalle,” Torben Emborg kertoo. 

Pian tämän jälkeen hän lähti Nestlén pääkonttoriin Sveitsin Vevey´hin, jossa Geneve-järven kupeessa Nestlé on kehittänyt äidinmaidonvastikkeen, maitosuklaan, kapselikahvin (Nespresso ja Nescafé Dolce Gusto) sekä pikakahvin (Nescafé). Vevey´stä käsin hän auttoi lukuisia markkina-alueita, erityisesti Itä-Euroopassa ja entisissä neuvostomaissa kehittämään liiketoimintaansa. Vuonna 1999 hän siirtyi Romaniaan vastaamaan paikallisen Nestlén liiketoiminnasta.

 “Pidän työni monimutkaisuudesta ja haasteista. Tilanteista, joissa on paljon omaksuttavaa, ja jossa täytyy kuunnella ja ymmärtää asioita. Olen erityisen innoissani töistä, joissa joudumme tekemään täyskäännöksen, jossa liiketoiminta täytyy luoda ja organisoida uudelleen – ja kehittää sitä. Tätä kaikkea sain Romaniassa, ja me kasvoimme nopeasti,” Torben Emborg kertoo.

Tulevaisuuden yritysvastuullisuutta kutsutaan jaetuksi arvoksi

Muutaman, muun muassa Sveitsissä ja Saksassa vietetyn kiinnostavan Nestlé-työrupeaman jälkeen Torben sai vuonna 2010  vastuun Nestlén toiminnasta Tsekissä. Jos hänen pojiltaan kysytään nyt, he ajattelevat kasvaneensa Prahassa. Heidän mukaansa perheellä oli kaikki hyvin, kunnes puhelin soi kymmenen vuotta myöhemmin, vuonna 2020. Torbenille tarjottiin paikkaa Nestlé Nordics, jota Kööpenhaminasta Tanskasta, hänen kotimaastaan – kiinnostaisiko tämä kansainvälistä tanskalaista? 

”Kyllä, ehdottomasti. Pohjoismaat on monimutkainen alue, joka koostuu neljästä melko erilaisesta maasta. Tunnen Tanskan, joten olemme nyt asettuneet Ruotsiin tutustuaksemme maahan paremmin. Ruotsi on Nestlén laajin markkina-alue Pohjoismaissa. Nestlén perinteinen, monilla eri markkina-alueilla suosittu tuotevalikoima ei täysin sovi Pohjoismaihin. Täällä kuluttajat ovat hyvin kiinnostuneita moderneista, erityisesti kestävistä ruokavaliosta ja ruokavalinnoista. Siksi panostamme kasviperäisiin tuotteisiin. Olen myös ajatellut, että hankkisimme tulevaisuuteen suuntautuneita, kestävää kehitystä tukevia yrityksiä. Voimme kasvaa paljonkin Pohjoismaissa,” sanoo Torben Emborg. 

Torben uskoo, että Nestlén tulee Pohjoismaiden alueella olla yhdistelmä globaalia ja paikallista.
”Meillä on potentiaalia kehittää paikallisia brändejämme, kuten ruotsalaista kahvijättiämme Zoègasta ja vahvaa suomalaista lastenruokabrändiä Pilttiä. Suomessa meillä on Puljonki, joka tarjoaa korkealaatuisia liemiä ja kastikkeita erityisesti ammattikeittiöille, mutta myös vähittäiskaupalle,” Torben Emborg sanoo. 

Hän korostaa, että Nestlén täytyy kehittyä vauhdilla – sekä liiketoiminnassaan, että ajatuksissaan:

”Nestlé syntyi vähän yli 150 vuotta sitten. Kestävät tuotteet ovat ainoa keino olla olemassa vielä seuraavat 150 vuotta. Kutsumme sosiaalista vastuutamme yhteisen arvon luomiseksi. Termin kehittivät Harvardissa ikoniset Kramer ja Porter yhteistyössä muun muassa Nestlén ja tanskalaisen Ole Kjekegaard Nielsenin kanssa. Jos emme toteuta tätä loistavaa konseptiamme, emme selviä pitkällä tähtäimellä. Harjoittaessaan liiketoimintaa tietyssä maassa, yrityksen täytyy samaan aikaan antaa yhteiskunnalle jotain arvokasta takaisin. Tätä on jaettu arvo. Uskon, että jaetun arvon luominen on yritysten sosiaalisen vastuun tulevaisuutta, ja tätä mieltä on myös moni yliopisto”, sanoo Torben Emborg. 

Hän korostaa, että Nestlén täytyy olla hyvä naapuri: “Meidän täytyy miettiä ja toimia kokonaisvaltaisesti: vähentää ja poistaa muovin käyttöä pakkauksissamme, rajoittaa veden ja energian kulutusta ja pienentää hiilidioksidijalanjälkeämme. Yksi iso projekti on työllistää nuoria: nuorisotyöttömyys on erittäin korkea monissa maissa. Jos nämä maat ja niissä toimivat yritykset eivät tee enempää, voimme menettää kokonaisen sukupolven työvoimaa. On sääli ja väärin, ja viime kädessä myös kallista yhteiskunnille, että keskitytään liikaa työkokemukseen sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Yritykset voivat tehdä enemmän nuorten palkkaamiseksi ”, Emborg sanoo. ”Minulla on kunnianhimoiset tavoitteet Nestlélle Pohjoismaissa.”