Sort by
Sort by

Suomen Nestlén historia

  • 1973: Nestlé aloittaa toimintansa Suomessa. Suomen Nestlé Oy on puhtaasti maahantuontiyritys, jolla on 16 työntekijää. Ensimmäiset tuotteet ovat NESCAFÉ, NESTEA, NESQUIK ja MAGGI liemikuutiot, joita aiemmin markkinoitiin agenttien kautta.
  • 1974: NESCAFÉ Kulta lanseerataan
  • 1979: FINDUS pakasteet lanseerataan suomalaisiin vähittäiskauppoihin
  • 1985: FINDUS pakasteiden myynti suurkeittiömarkkinoille alkaa. Näitä tuotteita myi aiemmin Fazer.
  • 1988: Nestlé ostaa brittiläisen makeisvalmistajan Rowntree Mackintoshin. Suomen Nestlén valikoima lisääntyy BIG CATillä, joka myöhemmin muutetaan LIONiksi, AFTER EIGHTillä ja TOFFOlla.
  • 1989: Nestlé rakentaa Hyvinkäälle valmisruokatehtaan FINDUS suurkeittiötuotteiden valmistusta varten, ja tuotanto alkaa samana vuonna
  • 1990: Makeisvalikoima lisääntyy SMARTIESilla ja seuraavana vuonna KIT KATilla
  • 1992: Nestlé ostaa Vaasasta eläinruokatehtaan, jonka tärkeimmät tuotteet ovat SERTI ja LUPPA koiranruuat. Yrityskaupan myötä Suomen Nestléstä tulee kuivan koiranruuan markkinajohtaja. Seuraavana vuonna Suomessa lanseerataan FRISKIES kissanruoka.
  • 1995: Nestlé ostaa BONA lastenruuan, joka on yksi maan johtavista lastenruokamerkeistä. BONA on markkinajohtaja Venäjällä, ja vienti sinne on merkittävää.
  • 1997: Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Norjan Nestlé-yritykset muodostavat Nestlé Nordenin. NESCAFÉ lanseerataan uudessa erityismuotoillussa purkissa.
  • 1998: Suomen Nestlé viettää 25-vuotisjuhlia ja Nestlén ostaessa PILTTI lastenruuan tulee Suomen Nestléstä tölkkilastenruokien markkinajohtaja Suomessa. Oston yhteydessä tulee valikoimaan myös Jalostajan hernekeitto.
  • 1999: Nestlén aamiaismurot lanseerataan. Valikoima sisältää lasten muroja kuten NESQUIK, koko perheen muroja kuten CHEERIOS sekä aikuisille tarkoitetut FITNESS murot. Nämä kolme muromerkkiä nousevat nopeasti 10 myydyimmän muromerkin joukkoon.
  • 2000: Uuden vuosituhannen myötä Suomen Nestléllä alkaa uusi aikakausi, kun pohjoismainen lastenruokatuotanto päätetään keskittää Ruotsista Suomen Nestlén modernisoidulle Turun tehtaalle. Lastenruoka kattaa liikevaihdosta yli puolet, kun vienti lasketaan mukaan.
    Nestlé myy FINDUS pakastetoiminnot ruotsalaiselle EQT Scandinavialle. Makeisvalikoima laajenee suuren suosion saavuttaneella KIT KAT Chunkylla.
  • 2001: Turussa valmistettavan lastenruuan vienti laajenee Venäjältä, IVY- ja Baltian maista keskisen ja itäisen Keski-Euroopan maihin. Myös lastenruuan valmistus Ruotsin ja Tanskan markkinoille aloitetaan. Aamiaismurovalikoima laajenee FITNESS & FRUITSilla sekä CRUNCHilla, josta lanseerataan myös kaksi suklaapatukka. NESCAFÉ erikoiskahvivalikoimamme laajenee toukokuussa Ice Coffeella, josta tulee varsinkin nuorten aikuisten suosikkijuoma ja joka äänestetään vuoden parhaimmaksi radiolanseeraukseksi. Suomen Nestlé työllistää yli 140 henkilöä.
  • 2002: Tuotevalikoimamme laajenee vuoden alussa kahdella uudella tuoteryhmällä, jotka ovat Vedet ja Maitojalostetuotteet. Vesissä lanseerataan PERRIER luonnonkivennäisvesi ja AQUAREL lähdevedet. Nestlé on tehnyt Ingman Foodsin kanssa sopimuksen, jonka mukaisesti se aloitti Nestlén YOCO lastenjogurttien ja -rahkojen myynnin ja jakelun syyskuun alussa.
  • 2003: Suuren suosion saaneet MAGGI Pastaria tuotteet lanseerataan. AFTER EIGHT suklaa laajenee kekseihin. Suurkeittiöpuolella lanseerataan aivan uudenlaiset oliiviöljypohjaiset MAGGI Wellness liemet.
  • 2004: Valion koko jäätelöliiketoiminta mukaanluettuna Turengin jäätelötehdas siirtyy Nestlén omistukseen syyskuun alusta. Samalla Turengin tehtaalla aloitetaan valmistaa jäätelöä myös vientimarkkinoille.
  • 2011: PULJONKI-tuotemerkki ja Juuan liemi- ja kastiketehtaan osaksi Nestlé Professionalia.
  • 2012: NESPRESSO Suomeen.
  • 2016: Nestlé juhlii 150-vuotista historiaa koko maailmassa. Suomessa yritys työllistää nyt lähes 500 henkilöä ja valmistaa tuotteita kolmella kotimaisella tehtaalla.