Valtiovalta ei pysty yksin ratkaisemaan nuorisotyöttömyyttä

Espoo/Vevey

Nestlé haastaa Suomen elintarviketeollisuuden mukaan edistämään nuorten työllisyyttä.

Nestlé on julkaissut Euroopan-laajuisen suunnitelman, joka tähtää nuorisotyöllisyyden parantamiseen tulevien kolmen vuoden aikana.

Nestlé needs YOUth -aloitteen myötä yritys tulee työllistämään suoraan 10 000 alle 30-vuotiasta ja tarjoamaan 10 000:lle harjoittelupaikan tai mahdollisuuden opinnäyteyhteistyöhön vuoteen 2016 mennessä eri puolilla Eurooppaa. Osana aloitetta Suomen Nestlé tulee työllistämään 150 nuorta tulevien kolmen vuoden aikana.

Haaste heitetty Suomen elintarviketeollisuudelle

“Julkinen sektori ei yksin pysty ratkaisemaan nuorisotyöttömyyttä, vaan yritysten täytyy tehdä osansa. Tilanne vaatii jatkuvaa julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyötä. Haastamme kaikki elintarvikeyritykset sekä yhteistyökumppanimme Suomessa jatkossakin tarjoamaan nuorille töitä tai harjoittelupaikkoja”, Suomen Nestlén maajohtaja Sakari Kotka sanoo.

Työpaikkojen lisäksi Suomen Nestlé tulee tarjoamaan entistä järjestelmällisemmin opiskelijoille harjoittelupaikkoja, mahdollisuuksia opinnäytetöihin sekä työttömille nuorille uraneuvontaa ja
mentorointia. Yritys ottaa käyttöön myös innovatiivisia, Suomen oloissa vielä vähemmän
käytettyjä keinoja.

”Tavoitteenamme on lisätä yleisesti nuorison työelämävalmiuksia. Tulemme esimerkiksi tarjoamaan nuorille mahdollisuutta tutustua Nestlén työtehtäviin. Ilmiö, jota maailmalla kutsutaan nimellä ’work shadowing’, tarjoaa nuorelle mahdollisuuden tutustua oman kokemuksen kautta ammattilaistemme työhön, havainnoida tyypillisiä työtehtäviä ja kysyä mieltä askarruttavia kysymyksiä. Käytännön kokemus auttaa nuorta uravalinnoissa”, Suomen Nestlén henkilöstöpäällikkö Sanna Grön korostaa.

Nestlé työllistää Suomessa noin 450 elintarvikealan ammattilaista tehtaillaan Turussa, Turengissa ja Juuassa sekä pääkonttorillaan Espoossa. Henkilöstön keskimääräinen ikä Suomessa on noin 43 vuotta.

Nestlé uskoo Euroopan-markkinoihin

”Tätä nykyä joka neljäs eurooppalainen nuori on vailla työtä”, Nestlén Euroopan liiketoiminnasta vastaava johtaja Laurent Freixe totesi Nestlé needs YOUth -aloitteen julkistustilaisuudessa Ateenassa. Kreikassa yli puolet alle 25-vuotiaista on työttöminä.

Freixen mukaan aloite on käytännön esimerkki siitä, miten Nestlé on sitoutunut panostamaan Euroopan-markkinoihin myös taloudellisesti haastavina aikoina. Nestlé tulee tarjoamaan nuorille työtehtäviä laidasta laitaan, kaikilta liiketoiminta-alueilta ja tukitoiminnoista sekä myös tuotantolaitoksistaan. Tavoitteena on työllistää niin lahjakkaita ammattiosaajia kuin myös akateemisia vastavalmistuneita.

Nuorison lisäksi Nestlé työllistää edelleen myös kokeneita työntekijöitä ja pitää huolta ikääntyvän henkilöstönsä erityistarpeista.

Lisätietoja

Viestintäpäällikkö Aino Pajukangas, Suomen Nestlé, [email protected] tai p. 050 348 5620