Takaisin tarinoihin
2 minuuttia
Päivän aluksi kannattaa syödä ravitseva aamupala. Se antaa energiaa lihaksille ja aivoille ja katkaisee pitkän paastotilan yön jälkeen. Monipuolinen aamupala saattaaa säädellä ruokahalua ja ehkäistä turhaa napostelua päivän aikana.

Nestlén teettämän tutkimuksen mukaan kuitenkin vain puolet 18-34-vuotiaista kertoo syövänsä aamupalan joka päivä. Sen sijaan yli 65-vuotiasta 87 prosenttia kertoi syövänsä aamupalan päivittäin.(1)   

- Aamupala kannattaa ehdottomasti syödä. Ravitseva ja monipuolinen aamiainen antaa hyvän perustan päivittäiselle ravintoaineiden saannille, ravitsemusasiantuntija Per Frank Nestléltä (PhD in Exercise Physiology).

- Aamupalassa voi olla hieman enemmän hiilihydraatteja verrattuna päivän muihin aterioihin. Aamupala onkin monille ihmisille ateria, jolloin he syövät eniten täysjyvää ja kuituja. Monille maistuu aamuisin esimerkiksi puuro, mysli tai täysjyvämurot. Täysjyväviljaa sisältävä aamupala on ravitseva, Frank sanoo.

Monipuoliseen aamupalaan voi kuulua siis täysjyväviljaa, maitotuotteita sekä kasviksia, hedelmiä tai marjoja. Aamiaisella on hyvä syödä myös proteiinia, esimerkiksi rahkaa, kananmunaa tai pähkinöitä.

Jos aamulla on kova kiire, aamiaisen voi valmistaa jo illalla.

- Esimerkiksi vedestä, marjoista ja banaanista, jogurtista tai rahkasta sekä täysjyvämuroista tai kaurahiutaleista valmistuu herkullinen smoothie, Frank vinkkaa.

 

(1.) Tiedot selviävät Nestlén teettämästä tutkimuksesta,jonka toteutti YouGov-tutkimuslaitos. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä 1005yli 18-vuotiasta suomalaista 4.-12. helmikuuta 2016