Takaisin tarinoihin
3 minuuttia
Perheestä huolehtiminen ja perheen ravitseminen kulkevat käsi kädessä. Jos olet valmiina tarjoilemaan perheellesi parempaa ravintoa, paras aika aloittaa on juuri nyt.

Jatkuvien hyvien ruokavalintojen tekeminen voi auttaa perhettäsi kohti hyvää terveyttä. Sen lisäksi, että ravitseva ruokavalio auttaa sinua pysymään terveenä, se voi tukea kasvua, vahvistaa immuunijärjestelmää ja tehostaa energiatasoja. Hyvä ruokavalio voi myös parantaa mielialaasi ja suorituskykyäsi koulussa ja töissä.

Tee hyvästä ruoasta koko perheen juttu: pyrkikää tekemään terveellisiä muutoksia yhdessä.

Alta löydät hyviä vinkkejä:

1. Aloita oikealla ruoilla

 

Elinikäisen hyvinvoinnin edistämiseksi aloita hyvät ruokailutavat jo raskauden aikana – ja jatka sitten ravitsemuksellisten valintojen tekemistä vauvalle.

Rintamaito on ihanteellista ravintoa vauvoille. Asiantuntijat, kuten Maailman terveysjärjestö (WHO) suosittelevat rintamaitoa vauvan ainoaksi ravinnoksi ensimmäisen 6 kuukauden ajan, minkä jälkeen imetystä tulisi jatkaa niin pitkään kuin mahdollista ensimmäisten ruokien maistelun jälkeen. Noin 6 kuukauden iässä vauvat ovat yleensä valmiina kokeilemaan kiinteitä ruokia. Lastenlääkärisi voi auttaa määrittämään, onko vauvasi valmis niihin.

Varmista, että ruoat ovat oikeankokoisia ja koostumukseltaan oikeita, jotta ne sopivat vauvan kehitykseen. Aloita soseutetuista ruoista ja siirry pieniin, pehmeisiin paloihin, kun hän oppii pureskelemaan. Monipuolisen ravitsevan ja ikään sopivan ruoan tarjoaminen auttaa vauvaa myös kokemaan eri makuja.

2. Ota lapset mukaan keittiöön

Jos olet vanhempi, sinua tarkkaillaan. Varmista siis, että lapsesi näkee sinun syövän enemmän hedelmiä, vihanneksia ja kokojyvätuotteita – ja vähemmän sokerisia, rasvaisia ja suolaisia ruokia. Kerro, miksi maito tai vesi on parempi valinta kuin sokerijuomat.

Syökää ateriat yhdessä. Yhteinen ruoka-aika on hyvä tilaisuus viettää aikaa perheenä ja kannustaa lapsia positiivisiin, hauskoihin kokeiluihin terveellisissä elämäntavoissa.

 

Ota lapset mukaan ruokakauppaan, suunnittelemaan aterioita ja laittamaan ruokaa. He oppivat tärkeitä taitoja koko elämää varten. Yhdessä tutkimuksessa jopa todettiin, että ruoanvalmistukseen osallistuvat lapset syövät enemmän vihanneksia kuin he, jotka eivät osallistu.

Etkö saa lapsia kokeilemaan uusia ruokia? Älä luovuta. Tutkimus osoittaa, että pienten lasten pitää ehkä maistaa uutta vihannesta kymmenen kertaa ennen kuin he oppivat pitämään siitä.

Hyvä ravinto on ratkaisevaa teinivuosien aikana, mutta se voi olla haaste. Teinit kehittävät omat ruokamieltymyksensä. He kasvavat – ja liikkuvat.

Tee terveellisestä syömisestä helppoa heille. Varaa yksinkertaisia, houkuttelevia ruokia – hedelmä- ja vihannespaloista smoothieihin, täysjyväwrapeihin, keittoihin ja leipiin. 

Ravinnontarpeiden kasvaessa teini-ikäisillä voi olla myös uusia, tunteisiin liittyviä haasteita. Tämä saattaa saada heidät syömään liikaa, jättämään aterioita väliin tai noudattamaan jotain ruokavaliota. Tarkkaile epäterveellisiä ruokailutapoja ja suhtaudu herkästi vartalonkuvaan liittyviin huoliin. Jatka edelleen rentojen ja myönteisten perheaterioiden tarjoilemista.

4. Kasva sopivasti

Keski-iässä aineenvaihduntamme alkaa hidastua. Tarvitsemme vähemmän kaloreita, mutta vanhoista tavoista on vaikea päästä eroon. Tietoinen syöminen voi olla siinä avuksi.

Kata pöytä, sulje laitteet ja maistele jokaista suupalaa 

Olet tyytyväisempi aterioiden jälkeen eikä napostelu houkuttele niin paljoa. Äläkä unohda juoda riittävästi vettä.

Ja jos annoskoot ovat mysteerisesti kasvaneet vuosien aikana, nyt on myös aika miettiä sopivia annoskokoja (pdf, 630 Kb).

5. Vanhemmat ja viisaammat ruokavalinnat

Johtuupa se sitten muuttuneista makutottumuksista, hammasongelmista, lääkityksestä tai sairaudesta, ihmiset usein menettävät ruokahalunsa vanhetessaan.

Pienemmästä energiantarpeesta huolimatta hyvä ravinto pysyy tärkeänä vanhemmille ihmisille. Eikä ole koskaan liian myöhäistä tehdä myönteisiä muutoksia.

Jos sinä tai vanhempi perheenjäsen ette voi käydä tarpeeksi usein kaupassa ostaaksenne tuoretuotteita, tilatkaa elintarvikkeet verkosta. Tai ostakaa pakaste- tai säilykehedelmiä ja -vihanneksia. Lukekaa etikettejä lisäsokerin tai -natriumin välttämiseksi ja muistakaa juoda riittävästi vettä.

Jos painonpudotuksesta tulee ongelma, harkitkaa nestemäistä lisäravinnetta tai ateriankorvikejuomaa. Nykyiset lisäravinteet ovat hyvänmakuinen tapa täyttää ravintoaine-, kalori- ja proteiinivaje.

Aloittakaa siis elämänmuutoksen tekeminen nyt. Korvatkaa vanhat ruokailutottumukset terveellisimmällä tavoilla tästä päivästä alkaen. Ja tehkää se yhdessä.