Back to all stories
2 minutes read
Aikataulupaineessa pikainen ja makea herkku saattaa houkuttaa terveellisen vaihtoehdon sijaan. Monipuolinen aamupala on kuitenkin helppo valmistaa myös kiireiseessä tai sen voi tehdä valmiiksi jo edellisenä iltana.

Terveelliseen aamupalaan kuuluu täysjyväviljaa, maitotuotteita sekä kasviksia, hedelmiä tai marjoja. Myös proteiinia kannattaa syödä aamulla.

-Aamupalaan kannattaa sisällyttää etenkin täysjyväviljaa, koska siitä saa kuituja, vitamiineja, mineraaleja ja terveellisiä bioaktiivisia yhdisteitä. Täysjyvää saa helposti esimerkiksi kaurapuuroista, täysjyväleivästä tai runsaasti täysjyvää ja vähän sokeria sisältävistä muroista tai myslistä. Aamupalalla kannattaa nauttia myös proteiinia, sanoo liikunfysiologian tohtori, ravitsemusasiantuntija Per Frank Nestléltä.

Yksi mahdollisuus välttää kiire ja makean aamupalan hotkiminen on valmistaa aamupala jo edellisenä iltana. Monipuolinen aamupala antaa virtaa päivään, joten sen eteen kannattaa nähdä hieman vaivaa.

- Kiireisen aamun pelastaa jo edellisenä iltana jääkaappiin valmiiksi tehty smoothie tai puuro. Myös vähäsokeriset täysjyvämurot tai mysli antavat nopeasti virtaa aamuun. Kovassa kiireessä kannattaa syödä edes banaani tai joku muu hedelmä, jos mitään muuta ei ehdi napata mukaan, Frank sanoi.

Kiireestä huolimatta aamupala kannattaa syödä, koska se rytmittää hyvin myös loppupäivän syömisiä ja vähentää makeanhimoa. Terveellisen aamiaisen pitäisi olla ravintoainetiheää ja sisältää riittävästi proteiineja ja energiaa. Sellainen aamiainen se voi auttaa meitä suoriutumaan paremmin töissä tai opinnoissa.

- Aamupalan syöminen näyttää tutkimusten mukaan vaikuttavan myönteisesti kognitiiviseen suorituskykyyn samana aamuna, Frank sanoo.