Helle herätti suomalaisten jäätelöhimon

UutisetTurenki,heinä 18, 2014

Suomen Nestlén jäätelön myynti on kasvanut heinäkuussa jo kolmanneksen

Alkukesän kylmä sää hyydytti jäätelömyynnin, mutta viime aikojen aurinkoiset kelit ovat saaneet jäisen herkun jälleen suomalaisten huulille. Heinäkuun puoliväliin mennessä Suomen Nestlén jäätelöä on myyty jo lähes 40 prosenttia enemmän kuin kesäkuussa. Viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna myynti on kasvanut lähes kolmanneksen.

Suomen Nestlén TNS Gallupilla teettämän tutkimuksen* mukaan suomalaiset jäätelön ystävät ovat sekä perinteisiä että kokeilunhaluisia. Lähes puolet suomalaisista on kuluttajia, joiden suosikkimaut säilyvät samoina vuodesta toiseen. Toisaalta 64 prosenttia vastaajista kokeilee mielellään myös uusia jäätelömakuja.

Aino-uutuudet ihastuttaneet kioskeilla

Tänä kesänä Aino-jäätelöiden ystävät ovat viimein päässeet nauttimaan iki-ihanasta suosikistaan myös kodin ulkopuolella, kun Aino-tuoteperhe laajeni jäätelöpallojen ja -annosten maailmaan. Aino-irtojäätelöt ovat ihastuttaneet kioskeilla neljällä eri makuvaihtoehdolla: Aino Wanhan Ajan Vaniljahetki, Aino Mokkainen Suklaahetki, Aino Vadelmainen Hetki sekä Aino Kinuskinen Mantelihetki.

´”Kauppojen pakastealtaista moni on poiminut mukaansa myös kesän Aino Valloittava Vadelma -uutuuden, jota myydään 900 millilitran kotipakkauksessa. Se on intensiivinen yhdistelmä täyteläistä vaniljakermajäätelöä, vadelmanmakuista kermajäätelöä ja aidon marjaisaa vadelma-mustikkakastiketta”, Suomen Nestlén jäätelöiden myyntijohtaja Pekka Helin kertoo.

Kaikissa Aino-jäätelöissä käytetään ainoastaan luonnollisia maku- ja väriaineita.

Kesä on tuuttien ja puikkojen juhla-aikaa

Kauppojen pakastealtaista kesäkuluttaja valitsee mieluiten tuutin tai puikon.
”Eräs myydyimmistä tuotteistamme Suomessa kautta aikojen on Pingviini Suklaatuutti. Niin myös tänäkin kesänä. Vaikka suklaatuuttia on uudistettu vuosien saatossa vastaamaan paremmin nykykuluttajan toiveita, siinä ihastuttavat edelleen perusasiat: vaniljainen, kermainen maku, suklaakuorrute ja suussa raksuvat rakeet”, Helin jatkaa.

Suosituimpien tuuttien joukossa on myös kesän uutuus Fazer Pantteri.
”Komeassa, mustavalkoisessa tuutissa maistuvat vanilja- ja salmiakkikermajäätelö yhdessä salmiakkikastikkeen kanssa – Pantterin tutulla mentholinraikkaalla twistillä. Kokonaisuuden kruunaa lakritsikuorrute.”

Pingviinin sydäntuutit ovat viime kesän tapaan olleet menestyksekäs uutuus. Niitä voi nauttia niin lakritsin, suklaan kuin myös toffeen makuisina.
”Reilumman kokoisten tuuttien juju on jäätelön keskeltä löytyvä herkullinen makusydän. Kesän uutuudessa, Pingviini Toffeesydän -tuutissa rapea vohveli yhdistyy vaniljakermajäätelöön ja toffeesydämeen.”

Puffet: 30 vuotta suomalaisten suosikki

Tuuttien lisäksi myydyimpien listalla komeilevat puikot ja välipalat, niin klassikot kuin uutuudetkin.
”Esimerkiksi Puffet on ollut koko kansan kestosuosikki ikään katsomatta jo 30 vuoden ajan. Sen salaisuus on keksin ja kermajäätelön täyteläinen yhdistelmä. Puffet on helppo mutta nautinnollinen välipala pikkunälkään”, Helin kuvailee.

Puikkojen suosikkilistalle on tänä kesänä noussut nopeasti Classic Valkosuklaa-Salmiakki. Uutuuspuikossa vaniljakermajäätelö on höystetty lakritsikastikkeella ja kuorrutettu valkosuklaalla ja salmiakkirouheella.

Omat ystävänsä ovat löytäneet myös veikeät Pingviini Toffee Räpylä ja Pingviini Banaani Räpylä -uutuudet.
”Kauden persoonallisin, räpylänmuotoinen herkku syntyi, kun täyteläinen vaniljakermajäätelö keksittiin päällystää toffeen tai banaanin makuisella kuorrutteella – suurin osa Suomessa myytävistä jäätelöpuikoista on nimittäin suklaakuorrutteisia”, Helin kertoo.

”Niin Aino-, Pingviini-, Puffet- kuin myös Classic- jäätelömme valmistetaan Turengin jäätelötehtaalla, Hämeenlinnan lähistöllä. Osoituksena kotimaisuudesta tuotteillemme on myönnetty Suomalaisen työn liiton Avainlippu-merkki”, Helin muistuttaa.

*Nestlén TNS Gallupilla vuonna 2011 teettämä tutkimus. 1 214 vastaajaa.

Pingviini-jäätelökioskien kesän 2014 suosituimmat maut
1. Vanilja
2. Suklaa, HYLA
3. Mansikka, HYLA
4. Mango-meloni
5. Aino Wanhan Ajan Vaniljahetki
6. Minttu-Suklaa
7. Supertiikeri
8. Päärynä, HYLA
9. Laku
10. HerkkuNougat

Suomalaiset ja jäätelö
• Suomen jäätelönkulutus on edelleen Euroopan huippulukemia. Suomessa syödään jäätelöä runsaat 12 litraa vuodessa/henkilö.
• Vuosina 2011–2012 jäätelönkulutus Suomessa laski 20 prosenttia. Vuonna 2013 aurinkoisen kesän ansiosta kulutuksen lasku saatiin pysähtymään.
• Euroopassa jäätelöä syödään keskimäärin 7 litraa henkeä kohden vuodessa.
• Suomessa kaikesta jäätelöstä noin 60 % myydään huhti–elokuussa.
• Suomessa syödään maailman 3. eniten jäätelöä. Eniten jäätelönystäviä on Yhdysvalloissa ja kakkospaikkaa pitää Australia.

Lisätietoja:
Myyntijohtaja Pekka Helin, Suomen Nestlé, pekka.helin@fi.nestle.com tai p. 0400 526 522

Kaikkien tuotteiden painokelpoiset kuvat ovat ladattavissa osoitteesta http://lipas.artstudio.fi/nestle/ . Kun rekisteröidyt kuvapankin käyttäjäksi, saat tunnukset saman tien sähköpostiisi.