Olipa sinulla vuosien työkokemus tai olet vasta valmistunut, Nestléllä on sinulle työmahdollisuus. Hae työpaikkoja tästä.
Nestlén pakkausstrategia
Rakennamme jätteetöntä tulevaisuutta.
Tavoitteenamme on, ettei yksikään pakkauksemme päädy kaatopaikalle tai ympäristöön. Autamme luomaan tulevaisuutta, jossa älykkäästi suunnitellut pakkausratkaisut, innovatiiviset uudet materiaalit, parempi kierrätysinfrastruktuuri ja uudelleenkäytettävät tai täytettävät pakkaukset voivat vähentää pakkausjätteen määrää. Tämä tavoite on kunnianhimoinen, mutta olemme sitoutuneet saavuttamaan sen.
Kaikkien yhteiskunnan tasojen tulee osallistua tämän tavoitteen onnistumiseksi. Olemme mukana Ellen MacArthur -säätiön New Plastics Economy -aloitteessa ja sitoudumme aktiiviseen rooliin toimivien keräys-, lajittelu- ja kierrätysjärjestelmien kehittämisessä toimintamaissamme. Maiden kierrätysjärjestelmissä ja infrastruktuureissa on merkittäviä eroja, emmekä pysty niihin suoraan vaikuttamaan, mutta työskentelemme yhteistyökumppaneidemme kanssa ympäri maailmaa mallittaaksemme onnistuneita keräys- ja kierrätysjärjestelmiä.
Puolustamme aktiivisesti harmonisoitua ja parempaa sääntelyä pakkauksille, ja kehotamme hallituksia nopeuttamaan infrastruktuurin kehittämistä. Puolustamme sitovaa YK:n sopimusta muovijätteeseen, joka toivottavasti johtaa uusiin, harmonisoituihin kansallisiin säädöksiin.
Kierrätettävät, uudelleenkäytettävät ja/tai kompostoituvat pakkaukset
896.6
kilotonnia
Pakkausstrategian viisi pilaria
Pakkausstrategiamme perustuu tieteeseen ja hyödyntää Nestlén pakkausinstituutin ainutlaatuista työtä. Instituutti perustettiin vuonna 2019, ja siellä työskentelee noin 50 pakkausasiantuntijaa, jotka keskittyvät kehittämään seuraavan sukupolven kestäviä pakkausmateriaaleja.
Instituutti auttaa kehittämään pakkausten suunnittelutapaa. Se kehittää täytettäviä tai uudelleenkäytettäviä pakkausjärjestelmiä, suunnittelee yksinkertaistettuja tai kierrätettyjä pakkausmateriaaleja, sekä kehittää korkean suorituskyvyn papereita ja biohajoavia sekä kompostoitavia materiaaleja.
Strategiamme on rakennettu viiden pilarin ympärille:
Vähemmän pakkauksia ja pakkausmateriaalia
Tavoitteenamme on käyttää vähemmän pakkausmateriaalia, mukaan lukien neitsytmuovia, jonka käyttöä aiomme vähentää kolmanneksella vuoteen 2025 mennessä (verrattuna vuoden 2018 lähtötasoon).
Toteutamme tätä esimerkiksi poistamalla pakkauksista tarpeettomia muovikansia, kerroksia tai kalvoja. Joissain maissa poistamme vaiheittain sellaisia pakkauksia, joita ei laajalti kierrätetä.
Olemme lanseeranneet useita pakkausinnovaatioita Etelä-Amerikassa: uudelleensuunnittelimme Nescafé-yksittäispakatut kahvitikut ja Mahler Bouillon –tuotteemme vähentääksemme yhteensä yli 200 tonnia pakkausmuovia.
Kiinassa Nescafé kevensi valmiiksi juotavien kahvipakkauksiensa painoa, joka säästää vuosittain 1733 tonnia muovia.
Uudelleen käytettäviä ja täytettäviä pakkauksia
Pyrimme poistamaan kertakäyttöpakkauksia ja sellaista muovipakkausmateriaalia, jota ei voi kierrättää. Sijoitamme uudenlaisiin ja vaihtoehtoisiin tuotteiden jakelujärjestelmiin.
Monet näistä ratkaisuista ovat jo käytössä markkinoilla ympäri maailmaa, kuten esimerkiksi täytettävät annostelijat Indonesiassa. Nämä annostelijat on kehitetty yhteistyössä asiantuntijakumppani Algramon ja voittoa tavoittelemattoman yrityshautomon Enviun kanssa. Uusia järjestelmiä on testattu yhteistyössä paikallisten jälleenmyyjien kanssa Indonesiassa Milo- ja Koko Krunch -tuoteperheissä.
Saksassa olemme suorittaneet pilottihankkeen start-up-yritys Circolutionin kanssa. Useissa ruokakaupoissa tiimi testasi uusia standardoituja uudelleenkäytettäviä ruostumattomasta teräksestä valmistettuja pakkausratkaisuja Nesquik-kaakaolle. Pakkaukset on mahdollista integroida olemassa olevaan palautus- ja puhdistusinfrastruktuuriin.
Kuljetuspakkausten osalta innovaatiot ovat auttaneet meitä korvaamaan muoviset kutistekääreet lavojemme ympärillä ja olemme siirtyneet käyttämään uudelleenkäytettäviä kuljetuslaatikoita.
Ymmärrämme sen, että kaikki tämä ei vielä riitä, ja työskentelemme erilaisten asiantuntijoiden kanssa koko arvoketjumme osalta edistääksemme tätä työtä - kumppaneistamme mainittakoon Consumer Goods Forum ja Ellen MacArthur -säätiö.
Uudenlaisia pakkauksia
Teemme yhteistyötä teollisuuden kanssa uusien pakkausmateriaalien ja ratkaisujen kehittämiseksi.
Vuoden 2021 loppuun mennessä olimme poistaneet kaikki muoviset pillit tuotteistamme ja kehittäneet vaihtoehtoisia, räätälöityjä paperipillejä.
Koko tuotevalikoimamme osalta arvioimme pakkausmateriaalejamme jatkuvasti, ja testaamme sekä otamme käyttöön vaihtoehtoisia materiaaleja. Käytämme esimerkiksi Ranskassa kierrätettävää paperia Maggi-liemikuutioissa korvaamaan aiemmin käyettyjä monimateriaalipakkauksia.
Tavoitteenamme on suunnitella 100 % muovipakkauksistamme kierrätettäviksi ja vähentää ei-kierrätettävien materiaalien käyttöä. Vuoden 2023 loppuun mennessä 83,5 % muovipakkauksistamme oli suunniteltu kierrätettäviksi.
Parempia kierrätysjärjestelmiä
Pyrimme kaikessa toiminnassamme estämään sen, ettei muovijätettä päädy ympäristöön.
Tuemme keräys-, lajittelu- ja kierrätysinfrastruktuuria niissä maissa, joissa tuotteitamme myydään. Osassa maista tavoitteenamme on kerätä ja kierrättää yhtä paljon muovia kuin käytämme tuotteissamme "yksi tonni sisään, yksi tonni ulos" -periaatteen mukaisesti.
Malesiassa Nestlé aloitti yhteistyön paikallisen kaupungin Petaling Jayan kanssa käynnistääkseen ovelta ovelle -keräys- ja kierrätysohjelman. Tämä täysin uudenlainen ohjelma on tunnustettu sekä Yhdistyneiden kansakuntien ympäristöohjelman (UNEP) että Malesian ympäristöministeriön toimesta erilliskeräyksen parhaiden käytäntöjen esimerkiksi.
Ajattelemme ja toimimme uudella tavalla
Vähentääksemme muovijätettä meidän täytyy kaikkien muuttaa sekä ajattelutapaamme, että käyttäytymistämme. Tämä koskee meitä yrityksenä, meidän kumppaneitamme, vähittäiskauppaa, toimittajiamme, sekä kuluttajia.
Koulutamme omia työntekijöitämme sekä muita sidosryhmiämme monipuolisten ohjelmien ja kampanjoiden avulla, sillä haluamme kaikkien saavan käsityksen siitä, millaiselta jätteetön tulevaisuus tulee näyttämään. Olemme tehneet esimerkiksi videoita Nespresso-kapseleiden keräysohjelmasta, luoneet digitaalisen Dove Lo Butto-kierrätysalustan Italiassa. Lisäksi olemme kouluttaneet kuluttajia Nescafé Dolce Gusto- kapseleiden kierrätyksestä Saksassa ja Meksikossa.
Yhdysvalloissa Nestlé Health Sciences on poistanut vaikeasti kerättävät ja kierrätettävät korkit vitamiineista ja ravintolisistä. Brändimme Pure Encapsulations ja Atrium Innovations tukivat innovaatiota digitaalisella kampanjalla.
Brasiliassa, Ranskassa ja Sveitsissä kahvibrändimme Nescafe Dolce Gusto ja Nespresso ovat molemmat lanseeranneet kompostoitavat kahvikapselinsa. Kuluttajien tietoisuutta voidaan lisätä digitaalisilla kampanjoilla yhdessä tehokkaiden pakkausmerkintöjen kanssa, esimerkiksi erottamaan kompostoitavat materiaalit.