Jätteentuotanto nollatasolle Nestlén Turengin jäätelötehtaalla

UutisetTurenki,syys 10, 2014

Suomen Nestlén jäätelötehtaalla Turengissa on onnistuttu vähentämään jätteentuotanto nollatasolle. Tämä tarkoittaa sitä, että tehdas ei enää toimita jätteitä kaatopaikalle tai poltettavaksi niin, ettei polttoprosessista saada energiaa talteen. Nestlén 447 maailmanlaajuisesta tehtaasta Turengin tehdas on 61. tehdas, joka on saavuttanut jätteentuotannossa nollatason.

Jätteentuotannon nollatoleranssi on osa Nestlén yhteiskuntavastuustrategiaa. Nestlé julkisti viime vuoden lopussa sitoumuksen, jonka mukaan vuoteen 2020 mennessä jokainen yrityksen 150 tehtaasta Euroopassa sitoutuu vähentämään jätteentuotantonsa nollatasolle. EU:n komission tavoite on, että eurooppalaiset yritykset kierrättäisivät 80 prosenttia pakkausjätteestä.

Kaikki Turengin jäätelötehtaan työntekijät on koulutettu jätteen vähentämiseen, ja heitä kannustetaan toimimaan seuraavien periaatteiden mukaan:
• Ensimmäinen tavoite on välttää jätettä
• Toinen tavoite on uudelleenkäyttää lajittelemalla
• Kolmas tavoite on hyödyntää jäte energiana
• Viimeinen vaihtoehto on hävikki

“Tämä on merkittävä saavutus työssämme kestävän kehityksen hyväksi. Turengin tehtaalla jokainen työntekijä on auttanut tavoitteen saavuttamisessa”, NestlénTurengin jäätelötehtaan päällikkö Arto Seppä-Lassila kertoo.

”Henkilöstön sitoutuminen ja osaaminen ovat tehneet saavutuksen mahdolliseksi. Työntekijät ovat jatkuvasti keskittyneet vähentämään jätettä ja lajittelemaan ne jätteet, joiden syntymistä ei voi välttää. Tehdas tekee myös paikallisten yritysten kanssa yhteistyötä saavuttaakseen tehokkaan ja valvotun materiaalinkierrätys- sekä energiansäästöverkoston tehdasjätteelle”, Seppä-Lassila jatkaa.

”Turengin tehtaan toiminta on mainio esimerkki koko Nestlén jäätelöorganisaatiolle! Tehtaan saavutusten innostamana olemme kaikki sitoutuneet samankaltaisiin tavoitteisiin. Jätteen vähentäminen ja lajittelu auttaa meitä kaikkia parantamaan työtapojamme ja viime kädessä näkyy kuluttajalle laadukkaampina tuotteina”, Nestlén jäätelöiden liiketoimintajohtaja Johanna Sewon-Kievari toteaa.

Viime vuonna Nestlé arvioitiin maailman parhaaksi elintarvikeyritykseksi maailmanlaajuisessa Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksissä. Yritys saavutti myös täydet pisteet CDP:n Climate Disclosure Leadership- sekä Climate Performance Leadership -indekseissä.

Suomen Nestlé sekä Aino-, Pingviini- ja Piltti -tuotemerkit ovat mukana Kuluttajaliiton järjestämässä Hävikkiviikko-kampanjassa. Hävikkiviikko on valtakunnallinen viikon kestävä viestintäkampanja, jonka tavoitteena on kannustaa kaikkia ruokaketjun osia kiinnittämään huomiota ruokahävikin syntyyn. Kuluttajaliitto järjestää Hävikkiviikon (8.-14.9.) ruokahävikin vähentämiseksi ja ruoan arvostuksen lisäämiseksi.

Lisätietoja medialle:
Viestintäpäällikkö Aino Pajukangas, aino.pajukangas@fi.nestle.com tai p. 050 348 5620
Hävikkiviikko: www.kuluttajaliitto.fi/havikkiviikko