KitKatista hiilineutraali vuoteen 2025 mennessä

KitKat, yksi maailman suosituimmista suklaabrändeistä, on sitoutunut saavuttamaan hiilineutraaliuden vuoteen 2025 mennessä. Suurin osa KitKatin päästöistä syntyy raaka-aineiden, kuten kaakaon ja maidon tuotannossa. KitKat pyrkii vähentämään näiden päästöjen muodostumista muun muassa tukemalla uudistavaan maatalouteen siirtymistä ja siirtymällä uusiutuvien energianlähteiden käyttöön. Niiden päästöjen osalta, joita ei voida täysin eliminoida, brändi investoi korkealaatuisiin kompensaatiomenetelmiin.

Uudistavalla maataloudella ja uusiutuvalla sähköllä päästöt kuriin

KitKat ottaa kaakaon-, palmuöljyn-, viljan-, sokerin- ja maidontuottajiensa kanssa käyttöön uudistavan maatalouden käytäntöjä. Viljelymenetelmät, kuten kemiallisten lannoitteiden käytön vähentäminen ja maaperän parempi kohtelu, auttavat poistamaan hiiltä ilmakehästä, parantavat biologista monimuotoisuutta ja lisäävät tilojen tuottavuutta.

Nestlé käyttää KitKatin tehtailla osittain jo uusiutuvaa sähköä, kuten aurinkoenergiaa Lähi-idässä ja Brasiliassa. Yhtiö etsii edelleen uusia tapoja vähentää riippuvuutta fossiilisista polttoaineista ja keinoja siirtyä käyttämään 100 prosenttisesti uusiutuvaa energiaa kaikissa KitKatin tehtaissa vuoden 2025 loppuun mennessä. Vuodesta 2000 lähtien KitKat on jo onnistunut vähentämään tehtailla tuotantoon tarvittavaa energiaa yli 40 prosentilla.

Metsien suojelu ja uudelleenistutus

Metsäkadon torjuminen, metsien suojelu ja puiden uudelleenistutus ovat keskiössä hiilineutraaliuden saavuttamisessa. Vuonna 2020 Nestlé julkaisi toimintasuunnitelman (Cocoa & Forests Initiative), joka ohjaa vastuullisempaan toimintaan kaakaon toimitusketjussa.

Metsäkato on yksi tärkeimmistä hiilidioksidipäästöjen aiheuttajista maatalouden toimitusketjussa. Nestlé on viimeisen kymmenen vuoden aikana torjunut metsäkatoa sertifioinneilla, toimitusketjujen kartoituksilla ja satelliittivalvonnoilla. KitKat auttaa kaakaonviljelijöitä istuttamaan viisi miljoonaa puuta viljelmien varjoksi vuoteen 2025 mennessä.

KitKat on jo yli kymmenen vuoden ajan parantanut toimitusketjunsa kestävyyttä. Vuonna 2009 Nestlé käynnisti Nestlé Cocoa Plan -ohjelman, ja vuoteen 2016 mennessä KitKat hankki kaiken kaakaonsa tämän kestävän kehityksen ohjelman  kautta. Ohjelman kautta yhtiö on istuttanut yli 15 miljoonaa kaakaopuuta ja sijoittanut 273.7 miljoonaa euroa (300 miljoonaa Sveitsin frangia) kaakaon kestävän viljelyn kehittämiseen.

KitKatin uusi sitoumus hiilineutraaliudesta täydentää Nestlén kunnianhimoisia sitoumuksia vähentää ympäristöjalanjälkeään. Nestlé on sitoutunut saavuttamaan nollapäästöt koko arvoketjussaan vuoteen 2050 mennessä.