Nestléltä uusi yhteistyöohjelma ihmisoikeuksien ja työntekijöiden oikeuksien kehittämiseksi palmuöljyn tuotantoketjussa

Nestlé on aloittanut yhteistyöohjelman palmuöljytuottaja Sime Darby Plantationin kanssa. Hankkeen päämääränä on kitkeä ihmisoikeuksia ja työntekijöiden oikeuksia koskevat rikkomukset yhtiöiden yhteisessä palmuöljyn tuotantoketjussa Malesiassa.

Osa ohjelmaa on suoralinjapalvelu, jonka kautta työntekijät voivat raportoida työolosuhteita, työhönottoa, turvallisuutta ja muista työolosuhteita koskevista asioista. Palvelu on toteutettu yhdessä ohjelmistokehittäjä Elevaten sekä toimialayhteenliittymä Responsible Business Alliancen kanssa.

Nestlén ja Sime Darby Plantationin julkistama palvelu on ensimmäinen palmuöljytuotannon alalla. Työntekijät voivat viestiä suoralinjalle tekstiviestillä, Facebook Messengerin kautta tai soittamalla maksuttomaan palvelunumeroon. Yhteydenotto aloittaa toimintaketjun mahdollisten poikkeamien korjaamiseksi.

“Tämä on askel palmuöljytuotannon ihmisoikeuksia koskevan toimintasuunnitelmamme toteuttamisessa”, kertoo Nestlén operaatiojohtaja Magdi Batato. ”Tuotantoketjussamme ei ole sijaa ihmisoikeuksien tai työntekijöiden oikeuksien rikkomuksille. Olemme päättäväisiä ongelman ratkaisemisessa ja haluamme edistää positiivista muutosta palmuöljyalalla.”

Uusi ohjelma perustuu Nestlén yritystoiminnan periaatteille ja vastuullisen hankinnan periaatteille.

Nestlé on Consumer Goods Forumin (CGF) kautta osatoimeksiantaja Fair Labor Associationin (FLA) marraskuussa 2018 julkaisemassa Malesian ja Indonesian palmuöljysektorin pakkotyötä koskevassa raportissa. Yksi raportin päähavainnoista on, että työnantajien tulisi saattaa työntekijöiden käyttöön rikkomusten raportointia palvelevia kanavia. CGF on julkaissut myös aihetta koskevan kattotason toimintasuunnitelman, joka pohjautuu FLAN raportin suosituksiin.

Lisätietoja englanninkielisestä lehdistötiedotteestamme.

Nestlén toiminnasta palmuöljysektorilla löydät lisätietoa täältä.