Nestlén globaali tavoite: Tehtaat eivät tuota kaatopaikkajätettä v. 2020 mennessä

Nestle on vahvasti sitoutunut vähentämään ruokahävikkiä ja jätteen määrää. Nestlén tavoitteena on, ettei yksikään sen tehdas tuota kaatopaikkajätettä vuoteen 2020 mennessä. Suomen tehtailla on vähennetty merkittävästi jätteen määrää ja Juuan tehdas on päässyt jo tavoitteeseen: tuotannosta ei synny lainkaan kaatopaikkajätettä.

Tällä viikolla Suomessa puhutaan laajasti ruokahävikin vähentämisestä, sillä meneillään on Kuluttajaliiton valtakunnallinen Hävikkiviikko-kampanja.

Ruokahävikki on maailmanlaajuinen ongelma. Arvioiden mukaan jopa kolmasosa ihmisille tuotetusta ruoasta päätyy jätteeksi. Ruokahävikki aiheuttaa tarpeettomia kasvihuonekaasupäästöjä ja kuluttaa turhaan vesivaroja. Hävikki vaikuttaa myös raaka-aineiden saatavuuteen ja hintaan.

Nestlé on ollut mukana luomassa ensimmäistä, maailmanlaajuista standardia, joka auttaa yrityksiä ja yhteiskuntia vähentämään ruokahävikin ja jätteen määrää. Nestlén Pohjoismaiden johtaja Michiel Kernkamp korostaa, että jokaisen elintarvikeketjuun kuuluvan tulisi tietää, miten paljon seuraava ketjuun kuuluva käyttää.

- Meidän kaikkien on parannettava ennustettavuutta. Mitä enemmän liiketoimintamalli parantaa ennustettavuutta, sitä vähemmän ruokajätettä syntyy. Ainoa tapa saada parempi ennustettavuus on saada yhteinen standardi elintarvikejätteen ilmoittamiseksi. Ammattilaisten tulisi käyttää FLW-standardia: sitä on helppo käyttää maailmanlaajuisesti, Kernkamp sanoo.

Lue lisää, kuinka Nestlé työskentelee jätteiden ja ruokahävikin vähentämiseksi.