Yhtiö panostaa 90 miljoonaa euroa (110 miljoonaa Sveitsin frangia) 12 miljoonan kaakaopuun istuttamiseen, viljelijöiden koulutukseen, alan tutkimukseen ja yhteistyöhön sosiaalisissa ohjelmissa vuoteen 2020 mennessä. Nestlé on luonut tätä työtä varten Cocoa Plan -ohjelman, joka tukee kestävää kehitystä pitkällä aikavälillä. Ensimmäisenä sanomaa levitetään yhtiön tunnetuilla ja suosituilla suklaakuorrutteisilla KIT KAT -patukoilla.
Cocoa Plan -ohjelmassa tärkeitä kysymyksiä lähestytään taloudellisesta, sosiaalisesta ja ympäristön näkökulmasta. Ohjelma on osa Nestlén laajempaa CSV (Creating Shared Value) -ohjelmaa, jolla tarkoitetaan yhteisen lisäarvoa luomista. Cocoa Plan -ohjelman piiriin kuuluvat kaikki Nestlén toiminnot siltä osin kuin ne tukevat kestävää kehitystä kaakaoviljelyn alalla pitkällä aikavälillä. Tärkeä osa tätä työtä on ostaa kaakaopapuja viljelijöiltä, jotka noudattavat työssään oikeita periaatteita, sekä levittää tietoa kestävää kehitystä tukevasta maanviljelystä. Ohjelmassa koulutetaan yli 5 000 viljelijää vuosittain: viljelijöitä autetaan nelinkertaistamaan satonsa, parantamaan tuottavuuttaan ja saamaan paremman hinnan tuottamastaan raaka-aineesta.
Vuoden 1995 jälkeen Nestlé on panostanut 49 miljoonaa euroa (60 miljoonaa Sveitsin frangia) yhteisen lisäarvon luomiseen. Yhtiön CSV-panostus nousee 90 miljoonaan euroon (110 miljoonaan Sveitsin frangiin) seuraavan kymmenen vuoden aikana, jolloin tavoitteena on parantaa kaakaoviljelmien kannattavuutta ja parantaa siten kaakaoviljelijöiden elinolosuhteita.
Cocoa Plan -ohjelmassa muun muassa jaetaan ilmaiseksi kaakaopuita Länsi-Afrikassa, Ecuadorissa, Venezuelassa ja Indonesiassa. Ne kaikki ovat alueita, joilta ostamme kaakaoraaka-ainetta. Puut on valikoitu Tourissa, Ranskassa, tehdyn tutkimustyön perusteella. Taimet ovat erityisen kestäviä, ja niiden sato-odotukset ovat hyvät. Lisäksi viljelijät saavat koulutusta ja voivat konsultoida agronomien ja paikallisten avustajien kanssa. Tämä kaikki auttaa parantamaan raaka-aineen laatua, säästää ympäristöä ja edistää viljelijöiden sosiaalisia olosuhteita, sanoo Louise Aru, Nestlé Nordic Brand Manager Confectionery. Nestlé tekee tällä hetkellä yhteistyötä 26 osuuskunnan kanssa. Yhdessä osuuskunnassa on aina 60–5 000 jäsentä.
Kestävää kehitystä voidaan edistää vain yhteistyöllä
Nestlé tekee yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa, joita ovat esimerkiksi IFRC (Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun yhdistysten kansainvälinen liitto), viranomaiset ja yksityiset yhtiöt. Tavoitteena on vähentää veden kulutusta, kouluttaa viljelijöitä, tukea lasten koulunkäyntiä, suojella ympäristöä, varmistaa oikeat toimintaolosuhteet ja luoda kestävän kehityksen sertifiointiohjelmia, joihin kuuluvat esimerkiksi UTZ CERTIFIED, ICI (International Cocoa Initiative) ja WCF (World Cocoa Foundation).
Lue aiheesta lisää sivulta www.thecocoaplan.com
Lisätiedusteluihin vastaa
Sari Kettunen
Corporate Communication Manager, Suomen Nestlé Oy
puh. 01039 51602, email [email protected]