Sort by
Sort by

Selvitys: Maku on tärkeää kahvia ostaville suomalaisille

Uutiset

Monet suomalaiset ostavat mielellään tuttua kahvia. Maku on yksi tärkeimmistä kahvinoston kriteereistä, eivätkä suomalaiset tunnu haluavan ottaa riskiä ostamalla tuntematonta kahvipakkausta. Valtaosa haluaakin maistaa uutta tuotetta ennen sen ostamista. Nämä tiedot ilmenevät KantarTNS:n Nestlélle tekemästä selvityksestä, johon vastasi 505 suomalaista.

Kaikkiaan 84 prosenttia kauppaan menevistä tietää jo ennalta, mitä kahvia aikoo ostaa ja nappaa tutun pakkauksen nopeasti mukaansa. Sen sijaan 16 prosenttia kahvin ostajista pohtii kahviostosta kaupassa ja tutkii hyllyn luona eri vaihtoehtoja. Etenkin pikakavia tai kahvikapseleita ostavat ovat valmiita kokeilemaan uutuuksia.

Kahvinystävät haluavat tänä päivänä kahviostoksillaan helppoutta ja vaihtoehtoja, mutta samaan aikaan laatu ja maku ovat heille tärkeitä asioita. Kahvinostajat ovat myös hintatietoisia ja haluavat vastinetta rahoilleen. Moni haluaa myös laajasti tietoa eri tuotteista.

- Koemme haasteeksi sen, että kaupan kahvihyllyn tulee olla selkeä kahvin nopeasti mukaan nappaaville ja hyllyn tulisi myös kannustaa ostostaan pidempään pohtivia tutustumaan tarjontaan, saamaan tietoa tuotteista ja inspiroitumaan, sanoo Nestlé Nordicin kahvikategorian myynninkehityksen johtaja Robert Auselius.

Kahvi on monelle suomalaiselle tärkeä tuote, sillä 40 prosenttia vastanneista piti sitä tärkeimpänä tai yhtenä tärkeimmistä syistä tulla kauppaan. Kaupan kannattaa huolehtia etenkin valikoiman saatavuudesta, sillä  tyhjä hylly johtaa herkästi siihen, että kuluttaja vaihtaa kahvimerkkiä tai jopa kauppaa. Kahvikapselien ostajat vaihtavat herkimmin kauppaa, jos ennalta päätettyä tuotetta ei löydy hyllystä.

- Jopa neljännes kyselyyn vastanneista suomalaisista kertoi vaihtavansa kauppaa, ellei tiettyä tuotetta ole saatavilla, Auselius kertoo.

Myös vastuullisuus on kahvinostajalle tärkeää. Etenkin kapseli- ja papukahvia ostavat haluavat tietää vastuullisuudesta kuten sertifioinneista, alkuperämaasta ja kierrätyksestä.

Suurena, maailmanlaajuisena kahvitalona vastuullisuus on tärkeää myös Nestlélle. Nescafélla on kestävän kehityksen Nescafé Plan -ohjelma, joka tukee eettisesti ja ekologisesti kestävää viljelyä, tuotantoa, jakelua ja kulutusta. Vuodesta 2010 lähtien ohjelman puitteissa on jaettu kymmeniä miljoonia ilmaisia kahvintaimia ja opetettu nykyaikaisia viljelymenetelmiä noin 400 000 kahvinviljelijälle.


Lisätiedot:
Robert Auselius, Nordic Head of Beverage Category, Sales & Developlent: [email protected]
Nina Koskinen, Nescafén myynnistä Suomessa vastaava johtaja, Suomen Nestlé: 010 3951 483

Lähde: Kantar TNS:n Nestlélle tekemä tutkimus. Siihen haastateltiin online-haastatteluna 505 Lisäksi kaupassa tehtiin 12 pidempää haastattelua ja havainnoitiin asiakasvirtoja kahvihyllyllä. Kysely tehtiin tammikuussa 2017