Tutkimus: Aivojen rakenne voi saada syömään liikaa

Espoo

Miksi ihmiset usein syövät enemmän kuin olisi tarpeen? Vastausta tähän kysymykseen on etsitty Nestlén tuoreessa tutkimuksessa. Tutkimustulosten mukaan aivojen tiedostamattomat toiminnot ovat keskeisessä roolissa, kun valitaan annoskokoa.

Tutkimus tarjoaa uutta tietoa, miten ihmiset arvioivat annoskoon sopivaksi. Tutkimuksen mukaan aivojen motivaatiota ja harkintaa säätelevät alueet aktivoituvat eri tavalla riippuen siitä, onko kyseessä iso vai pieni ruoka-annos. Nestlé toteutti tutkimuksen yhteistyössä Vaudois’n yliopiston sairaalakeskuksen ja sveitsiläisen Lausannen yliopiston kanssa.

Tunnesyöpöillä mielitekojen hillintä heikentynyt

Tutkimuksessa normaalipainoisille naisille näytettiin kuvia erikokoisista annoksista. Heitä pyydettiin valitsemaan kuvista sopivankokoinen annos, jonka syötyään he tuntisivat olonsa kylläiseksi seuraavaan ateriaan asti. Aivokuvauksen avulla tutkijat havaitsivat, että aivojen palkitsemisjärjestelmä aktivoituu, kun tutkittavat katsoivat kuvia liian isoina pidetyistä annoksista.

Tutkimuksen johtaja Julie Hudry arvioi, että syömistä hillitsevä säätelyjärjestelmä on mahdollisesti heikentynyt niillä, jotka syövät liikaa tai tunneperäisesti. Tutkimus osoitti, että normaalisti syövillä aivot hillitsevät mielitekoja automaattisesti.

”Löysimme aivoista kaksi mekanismia, jotka toimivat rinnakkain”, Hudry toteaa.

”Toinen mekanismeista keskittyi laskemaan, kuinka paljon ruokaa on tarjolla, kuinka paljon siitä saa energiaa ja kuinka paljon mielihyvää annos tuottaa. Toinen alue taas hillitsi syömisen himoa ja ainoastaan arvioi riittävää määrää kylläisyyden saavuttamiseksi.”

Lapsille tarjoillaan tiedostamatta liian suuria annoksia

Syömistottumuksia tutkivan Lisa Edelsonin mukaan ihmisten näkemys syömänsä ruuan määrästä on vinoutunut.

”Ihmiset vaikuttavat olevan epätietoisia, että he syövät ja tarjoilevat lapsilleen kohtuuttoman suuria annoksia,” Nestlén tutkimusryhmässä työskentelevä Edelson toteaa.

”Lisäksi ihmiset syövät välipaloja ja naposteltavia herkkuja huvin vuoksi, mutta eivät muista ajatella niiden sisältämiä kaloreita osana päivittäistä energiansaantia.”

Edelson suosittelee annostelemaan lautaselle etukäteen sopivankokoisen annoksen ja laittamaan sitten tarjoiluastian tai pakkauksen sivuun.

”On vaivalloista lähteä täyttämään lautasta keittiöön. Usein se pienikin vaiva saa harkitsemaan uudelleen, haluaako todella syödä lisää”, Edelson toteaa.

Tutkimusten mukaan elintarvikepakkausten ohjeet sopivasta annoskoosta ovat tehokas keino valistaa kuluttajia. Siksi Nestlé on tehnyt vapaaehtoisen sitoumuksen merkitä kaikkiin lapsille suunnattuihin tuotteisiin suosituksen annoskoosta.

Nestlén maailmanlaajuinen strategia on parantaa ravitsemusta, edistää terveyttä sekä lisätä hyvinvointia. Tavoitteeseensa Nestlé pyrkii kehittämällä tuotteita terveellisemmiksi sekä jakamalla tietoa monipuolisesta, ravitsemussuositusten mukaisesta ruokavaliosta.

Nestléllä on laaja tutkimus- ja tuotekehitysyksiköiden verkosto (34 keskusta). Nämä tutkimus-, kehitys- ja teknologiakeskukset sekä paikalliset tuotekehitysosastot työllistävät yli 5 000 henkilöä. Nestlé käyttää tutkimus- ja kehitystyöhön vuosittain reilut 1,3 miljardia euroa, mikä on enemmän kuin mikään muu elintarvikealan yritys.

Lisätietoja:
Viestintäpäällikkö Aino Pajukangas, Suomen Nestlé, [email protected]