Yhä useampi kahvikupillinen tulee kapselista

UutisetEspoo,heinä 3, 2014

Kapselikahvin myynti tuplaantuu Suomessa nyt vuosittain

Suomen kahvikulttuuri on mullistumassa kapselikahvien ansiosta. Tänä kesänä kahvipöydissä näkyy jo, että perinteisen suodatinkahvin luvattu maa on vähitellen muuttumassa.

Viime vuonna kapselikahvia myytiin Suomessa yhteensä 181 000 kiloa, mikä on lähes 90 % enemmän kuin edellisvuonna. Tutkimusyhtiö AC Nielsenin kotitalouspaneelin mukaan myynti tuplaantui myös edellisvuonna.

”Vuonna 2013 kapselikahvia myytiin Suomessa enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Erityisesti nuoret ja paljon matkustelleet kuluttajat ovat Suomessa toimineet muutoksen edelläkävijöinä. Myös muiden erikoiskahvien ja pikakahvin suosio on kasvanut vähitellen viimeiset 10–15 vuotta”, NESCAFÉ® Dolce Guston myynnistä Suomessa vastaava Niina Koskinen kertoo. Nestlén NESCAFÉ® Dolce Gusto on Suomen suosituin kapselikahvi.

Viime vuonna jo joka neljäs Suomessa myyty kahvinkeitin oli kapselikahvikone. Kapselikahvikoneiden myynti lisääntyi viidenneksen vuodesta 2012, ja tutkimusyhtiö GFK:n mukaan koneiden suosio on jatkanut kasvuaan myös kuluvana vuonna.

”Vuonna 2010 koko kapselikahvimarkkinoita ei Suomessa käytännössä edes ollut olemassa. Tämä lienee nopeimpia muutoksia koko suomalaisen kahvikulttuurin historiassa. Ilmiö tulee näkymään jatkossa yhä enemmän ja enemmän. Uusien ikäluokkien myötä muutos vielä kiihtyy”, Nespresso Suomen maajohtaja Olli Immonen arvioi. Nespresso on maailmanlaajuisesti korkealaatuisten annoskahvien edelläkävijä.

Myös Elintarviketeollisuusliiton mukaan kahvikapselit ovat nopeimmin kasvava tuoteryhmä Suomessa. ETL tiedotti toukokuussa, että suomalaiset juovat kahvia edelleen ennätystahtiin, eli Suomi on maailmassa kahvinjuonnin kärkimaa. ETL:n mukaan tummapaahtoisten kahvien suosio jatkaa kasvuaan Suomessa, vaikka suomalaisten suosikki on edelleen vaaleapaahtoinen kahvi, jonka osuus kaikesta nautitusta kahvista on noin 86 %. Pikakahvia tuotiin Suomeen yhteensä 1,9 miljoonaa kiloa, ja tuonti kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna noin yhdeksän prosenttia, ETL kertoo.

NESCAFÉ® Dolce Gusto on Suomen suosituin kapselikahvi. Innovatiivisella NESCAFÉ® Dolce Gusto® -kapselikahvikoneella voi valmistaa sekä lämpimiä että kylmiä juomia. NESCAFÉ® Dolce Guston valikoimassa on yli 30 kuumaa ja kylmää juomaa. Jokainen kahvikupillinen on tuore ja sisältää vain parhainta paahdettua kahvia. NESCAFÉ® Dolce Guston ansiosta voit nauttia hetkessä herkullisesta kahvista, espressosta, cappuccinosta, kuumasta kaakaosta, jääteestä ja monista muista juomista. NESCAFÉ® Dolce Gusto on Suomen Nestlén tuotemerkki.

Nespresso on annoskahvimarkkinoiden premium-brändi, jonka kuluttajavalikoimassa on yhdeksän erilaista kahvikonetta, 22 erilaista grand cru -kahvilaatua sekä lähes 200 erilaista oheistuotetta. Nespresson oma jälleenmyyntiverkosto käsittää yli 330 boutique-myymälää ympäri maailman. Suomen ensimmäinen Nespresso Boutique avattiin toukokuun alussa tänä vuonna. Korkealuokkaista Nespresso kahvia tarjoillaan yli 750 Michelin tähden ravintolassa ympäri maailman. Suomessa Nespresso-kahvikapselit voi kierrättää kaikissa maan yli 10 000 pienmetallin kierrätyspisteessä.

Kahvin myynnin kehitys Suomessa 2011-2013 (Lähde: AC Nielsenin kotitalouspaneeli) 


  2011
  2012
  2013   Muutos%
Kapselikahvi (000 kg)
  39   97
  181
  87 %
Kahvi yht. (000 kg)
  26 139
  25 433
  27 246
  7 %

Lisätietoja medialle:
Viestintäpäällikkö Aino Pajukangas, Suomen Nestlé, aino.pajukangas@fi.nestle.com tai p. 050 348 5620