1919-1938

Kriisi ja mahdollisuus

 

Sodan jälkeen säilykemaidon kysyntä laskee, mikä vie Nestlé & Anglo-Swissin kriisiin vuonna 1921. Yritys selviää kriisistä, mutta joutuu vaikeuksiin uudelleen vuonna 1929 kuluttajien ostovoimaa heikentävän Wall Streetin pörssiromahduksen takia. Näihin vuosiin kuuluu kuitenkin myös monia positiivisia asioita: Yrityksen johtoon palkataan ammattilaisia, tutkimustyö keskitetään yhteen toimipisteeseen ja markkinoille tuodaan uusia, innovatiivisia tuotteita, kuten Nescafé-pikakahvi.

1921-1922

Laskevat hinnat ja suuret varastomäärät johtavat Nestlé & Anglo-Swissin ensimmäiseen, ja tähän asti ainoaan taloudelliseen tappioon. Pankkiiri Louis Dapples aloittaa työskentelyn yrityksen kriisijohtajana ja kannustaa yritystä palkkaamaan myös muita ammattijohtajia. Yrityksen hallinto ja tutkimuskeskus keskitetään Veveyihin, Sveitsiin.

 

 

1929

Yritys ostaa Sveitsin suurimman suklaavalmistajan Peter-Cailler-Kohlerin. Yritys on perustettu jo vuonna 1819, kun François Louis Cailler loi maan ensimmäisen suklaabrändi Caillerin. Yritysoston myötä suklaasta tulee keskeinen osa Nestlé & Anglo-Swissin liiketoimintaa.

1934

Australiassa lanseerataan suklaajuoma Milo, joka menestyy niin hyvin, että sitä aletaan viedä myös muiden maiden markkinoille. Yritys jatkaa lastenruoan kehittämistä sotien välisenä aikana ja tuo vuonna 1934 markkinoille Pelargon-täysmaitojauheen. Tuote on vauvoille suunnattu maitovalmiste, joka on tehty paremmin sulavaksi lisäämällä siihen maitohappobakteereita.

1936

Suklaamarkkinoilla käydään kovaa kilpailua Sveitsissä. Tämä saa Nestlé-Peter-Cailler-Kohlerin kehittämään uusia suklaatuotteita: ensin Galak-valkosuklaan ja vuotta myöhemmin Rayon-suklaan, jossa on hunajaa ja ilmakuplia. Vitamiinit käyvät hyvin kaupaksi 1930-luvulla, joten Nestlé tuo markkinoille vitamiinilisä Nestrovitin vuonna 1936.

1938

Nescafé lanseerataan aitona kahvijauheena, jossa on tallella kahvin luonnolliset aromit, mutta se voidaan valmistaa yksinkertaisesti lisäämällä kuumaa vettä. Pikakahvijauheen on luonut Max Morgenthaler, joka ryhtyi kehittämään tuotetta vuonna 1929, kun Brasilian valtio pyysi Nestlé & Anglo-Swissiä löytämään uudenlaisen myyntitavan valtavalle kahvisadolle.