1939-1947

Riding out the storm

 

Toisen maailmansodan puhkeaminen vuonna 1939 vaikuttaa kaupankäyntiin kaikilla markkina-alueilla, mutta Nestlé & Anglo-Swiss jatkaa toimintaansa myös vaikeissa olosuhteissa toimittamalla tuotteita niin siviileille kuin sotavoimille. Vuonna 1947 yritys lisää valikoimiinsa Maggi-keitot ja -mausteet sekä ottaa käyttöön nimen Nestlé Alimentana.

1939

Nestlé & Anglo-Swiss pelkää akselivaltojen miehittävän Sveitsin. Tämän vuoksi yritys siirtää osan johtajistaan Yhdysvaltojen Stamfordiin perustetulle uudelle toimistolle, joka toimii sodan aikana yrityksen toisena pääkonttorina. Taistelut Euroopassa tekevät maidon viennistä mahdotonta, joten yritys laajentaa tuotantoaan Latinalaiseen Amerikkaan ja keskittyy toimittamaan Yhdysvalloissa ja Australiassa valmistettuja maitotuotteita Afrikkaan ja Aasiaan.

 

 

1942-1945

Aluksi toinen maailmansota hidastaa Nescafén myyntiä, mutta myynti kohentuu vähitellen sotatoimien jatkuessa edelleen. Kun Yhdysvallat liittyy mukaan sotaan, Nestlén tuotteet saavuttavat suosiota amerikkalaissotilaiden keskuudessa. Sodan loppuessa Nescafé on osa hätäapupakettia Japanissa ja Euroopassa. Nestea tuodaan markkinoille 1940-luvun lopussa.

1947

Nestlé & Anglo-Swiss yhdistyy sveitsiläisen Maggi-keittoja, -liemiä ja -mausteita valmistavan Alimentana-yrityksen kanssa, ja saa nimekseen Nestlé Alimentana. Alimentanan historia ulottuu vuoteen 1884, kun Julius Maggi kehitti proteiinipitoisen kuivatun keiton aliravitsemuksen parantamiseksi.