1960-1980

Pakastetuista tuotteista lääkkeisiin

 

Yritysostot mahdollistavat Nestlén laajentumisen perinteisistä tuoteryhmistä uusille nopeasti kasvaville alueille: maidosta, kahvista ja säilykkeistä muun muassa pakastettuihin elintarvikkeisiin. 1970-luvulla yritys laajentaa toimintaansa lääkkeisiin ja kosmetiikkaan. Samoihin aikoihin kansalaisaktivistit alkavat kritisoida lastenruoan markkinoinnin keinoja ja syyttää niitä epäeettisiksi. Myöhemmin Nestléstä tulee yksi ensimmäisistä yrityksistä, joka noudattaa kaikessa liiketoiminnassaan Maailman terveysjärjestö WHO:n äidinmaidonkorvikkeiden markkinoinnille luomaa säännöstöä eli korvikekoodia.

1960

Koska yhä useammassa kotitaloudessa on pakastin, jäätelön kysyntä nousee. Nestlé ostaa jäätelöliiketoimintansa laajentamiseksi saksalaisen Jopan ja ranskalaisen Heudebert-Gervaisin sekä myöhemmin vuonna 1962 sveitsiläisen Friscon. Lisäksi yritys ostaa brittiläisen säilykevalmistaja Crosse & Blackwellin.

1962

Nestlé ostaa ruotsalaiselta elintarvikeyhtiö Maraboulta Findus-pakastetuotteet ja ryhtyy viemään tuotebrändiä myös ulkomaille. Findus oli yksi Euroopan ensimmäisistä pakasteita myyvistä yrityksistä, sillä toiminta alkoi jo vuonna 1945.

 

1968

Kylmässä säilytettävät maitotuotteet ovat ennennäkemättömän suosittuja. Nestlé ostaa ranskalaisen jogurttivalmistaja Chambourcyn. 1970-luvun alussa markkinoille tuodaan Sveltesse-jogurtit, jotka on suunnattu terveydestään ja painostaan huolehtiville kuluttajille. 1969 Nestle laajentaa toimintaansa mineraalivesiin ostamalla osuuden ranskalaisesta vesituotemerkki Vittelistä.

1973

Ensimmäistä kertaa Nestlé laajentaa toimintaansa elintarvikealan ulkopuolelle ostamalla pienen osaosuuden kansainvälisestä kosmetiikka-alan yritys L’Oréalista.

1977

Yritys saa uuden nimen Nestlé S.A. ja jatkaa strategiaansa laajentaa tuotevalikoimaa ostamalla amerikkalaisen Alcon Laboratoriesin, joka valmistaa lääkkeitä ja optikkotuotteita. Vastasyntyneiden rintaruokinnan vähentyminen saa osan kansalaisaktivisteista kyseenalaistamaan Nestlén ja muiden alan yritysten keinot markkinoida vauvanruokia. Vuonna 1977 he ryhtyvät boikotoimaan Nestlén tuotteita.