1981-2005

Kohti ravitsemusta, terveyttä ja hyvinvointia

 

Nestlé jättää kannattamattomat tuotemerkit pois valikoimistaan ja keskittyy niihin, jotka ovat yhä terveystietoisempien kuluttajien mieleen. Näin syntyy yrityksen uusi päämäärä: Ravitsemuksen, terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen. Yritys laajentaa toimintaansa Yhdysvalloissa, Itä-Euroopassa sekä Aasiassa ja pyrkii olemaan maailman johtava yritys veden, jäätelön ja eläinruoan tuoteryhmissä.

1981

Stouffer’s Lean Cuisine pakasteateriat tuodaan markkinoille vähärasvaisena ja vähäkalorisena vaihtoehtona, ja tuotemerkki saavuttaa hyvät myyntiluvut. Nestlé ja L’Oréal perustavat uuden dermatologiaan keskittyvän yhteisen yrityksen, Galderman. Maailman terveysjärjestö WHO:n kokouksessa hyväksytään korvikekoodi, joka luo säännöt äidinmaidonkorvikkeiden markkinoinnille. Nestlé on yksi ensimmäisistä yrityksistä, joka kehittää siihen perustuvat käytännöt ja ryhtyy noudattamaan korvikekoodia kaikessa liiketoiminnassaan.

1985

Nestlén tuotevalikoimaan liittyy Carnation ja Coffee-Mate -brändit, kun yritys ostaa Yhdysvalloista käsin toimivan Carnalition-yhtiön 3 miljardilla dollarilla. Friskies-brändin osto vie Nestlén myös eläintenruokien markkinoille.

1986

Nespresson tarina alkaa yksinkertaisesta ajatuksesta: Kunpa kuka tahansa voisi itse valmistaa täydellisen kupillisen kahvia kuin koulutettu barista.

 

1988

Nestlé ostaa brittiläisen makeisyhtiö Rowntree Mackintoshin, mikä tuo valikoimiin KitKatin, After Eightin ja Smartiesit. Lisäksi yritys ostaa italialaisen pasta-, kastike- ja makeisvalmistaja Buitoni-Peruginan. 1991 Nestlé perustaa yhteisyrityksen General Millsin kanssa laajentaakseen aamiaismurojen tuotannon ja markkinoinnin kansainväliselle tasolle. Näin syntyy Cereal Partners Worldwide. Lisäksi Nestlé muodostaa yhteisyritys Beverage Partners Worldwiden The Coca-Cola Companyn kanssa tuottaakseen ja markkinoidakseen juomatuotteita, kuten Nesteata.

1992

Nestlé parantaa asemaansa kivennäisvesien markkinoilla ostamalla ranskalaisen Perrier Groupin. Vuonna 1993 luodaan erillinen vesituotteiden liiketoimintaan keskittyvä yritys Nestlé Sources Internationales, joka saa vuonna 2002 uuden nimen Nestlé Waters.

1997

Yrityksen uusi toimitusjohtaja Peter Brabeck-Letmathe näkee kasvun mahdollisuuksia kuluttajien yhä erilaistuvissa ruokavalioissa. Uuden vuosituhannen lähestyessä Brabeck-Letmathe korostaa Nestlén asemaa maailman johtavana yrityksenä ravitsemuksen, terveyden ja hyvinvoinnin alalla.

1998

Nestlé ostaa italialaisen kivennäisvesiin keskittyvän Sanpellegrino-konsernin. Nestlé Pure Life lanseerataan kehitysmaissa puhtaan ja terveellisen juomaveden takaamiseksi. Euroopassa markkinoille tuodaan Aquarel-vesi kaksi vuotta myöhemmin.

2000

Nestlé tekee kestävän maatalouden aloitteen (The Sustainable Agricultural Initiative Nestlé, SAIN) paikallisten viljelijöiden kanssa tehtävän yhteistyön lisäämiseksi. Aloitteen tavoitteena on parantaa viljelijöiden elintasoa ja varmistaa hyödykkeiden hankinta kestävällä tavalla.

2001

Nestlé ostaa yhdysvaltalaisen lemmikkiruokayritys Ralston Purinan ja yhdistää sen Nestlé Friskies Petcaren kanssa. Näin syntyy uusi lemmikkiruokien markkinajohtaja, Nestlé Purina Petcare.

 

2002

Laajennettuaan jäätelöliiketoimintaansa 1990-luvulla, Nestlé jatkaa nyt hankkimalla oikeudet premium-jäätelöbrändi Häagen-Dazsiin Yhdysvalloissa ja Kanadassa sekä ostamalla Mövenpickin ja Dreyer’s Ice Creamin vuonna 2003. Lisäksi yritys laajentaa pakasteruokaliiketoimintaa ostamalla Chef American 2,6 miljardilla Yhdysvaltain dollarilla.