Nestlé on edistynyt yhteiskuntavastuun tavoitteissaan

Vevey

Nestlé on julkaissut avoimesti yhteiskuntavastuun sitoumuksensa tuoreessa yhteiskuntavastuuraportissaan, Nestlé in Society 2013.

Nestlén 35 vastuullisuuslupausta liittyvät ravitsemukseen, vedenkäyttöön, maatalouden kehittämiseen, kestävään kehitykseen ja lakien noudattamiseen. Yrityksen tavoitteena on päästä tavoitteisiin vuoteen 2020 mennessä tai aikaisemmin.

Raportissa korostetaan Nestlén perusnäkemystä, jonka mukaan yrityksen on luotava lisäarvoa myös yhteiskunnalle, jotta se voisi tuottaa pitkäaikaista arvoa osakkeenomistajilleen. 35 vastuullisuuslupausta ovat esimerkki tämän ajattelun mukaisesta toiminnasta. Niihin kuuluu esimerkiksi tavoite olla elintarviketeollisuuden johtava yritys ravitsemus- ja terveystutkimuksen alalla sekä tuottaa ravitsemuksellisesti täysipainoisia tuotteita lapsille.

Sitoumukset konkreettisia ja mitattavia

Nestlén hallituksen puheenjohtaja Peter Brabeck-Letmathe kannustaa sidosryhmiä antamaan yritykselle palautetta yhteiskuntavastuun sitoumuksista sekä seuraamaan aktiivisesti, pääseekö Nestlé tavoitteisiinsa.

“Sitoumukset kattavat jokaisen liiketoiminta-alueemme ja antavat näin hyvän tuntuman siitä strategisesta suunnasta, johon tähtäämme sekä mittareista, joilla arvioimme toimintaamme. Sitoumuksemme ovat käytännönläheisiä ja mitattavia. Teemme kaikkemme, jotta pääsemme tavoitteisiin, mutta olemme tietoisia siitä, että matkan varrella on haasteita. Myös niistä haluamme viestiä avoimesti”, Brabeck-Letmathe toteaa.

Ravitsemus keskeisessä roolissa

Ravitsemuksen parantaminen ja terveyden sekä hyvinvoinnin lisääminen on Nestlén strateginen tavoite. Tästä hyvä esimerkki on yrityksen uudistettu politiikka, joka tähtää suolan, sokerin sekä tyydyttyneen rasvan määrän vähentämiseen tuotteissa. Nämä tuoteuudistukset kohdistetaan ensin sellaisiin tuotteisiin, jotka ovat erityisesti perheiden ja lasten suosiossa, kuten keittoihin, välipaloihin sekä puolivalmisteisiin.

Nestlé investoi jatkuvasti tutkimus- ja tuotekehityskeskuksiinsa saavuttaakseen tavoitteensa. Nestléllä on elintarviketeollisuuden laajin tutkimus- ja tuotekehitysyksiköiden verkosto maailmassa (32 keskusta). Nämä tutkimus-, kehitys- ja teknologiakeskukset sekä paikalliset tuotekehitysosastot työllistävät yli 5 000 henkilöä.

Yhteiskuntavastuun sitoumuksista kymmenen on uusia ja kuutta on päivitetty ulkopuolisten sidosryhmien antaman palautteen perusteella. Sitoumuksista viisi liittyy vedenkäyttöön ja yrityksen W.A.T.E.R-vastuullisuusohjelmaan. Näin vedenkäyttö painopistealueena korostuu entisestään ja tekee sidosryhmille mahdolliseksi arvioida avoimesti Nestlén toimintaa vedenkäytön alueella.

Muut uudet sitoumukset liittyvät ihmisiin. Niistä esimerkki on lupaus arvioida ihmisoikeuksien toteutuminen liiketoiminnassa sekä hankintaketjussa, lapsityövoiman käytön ehkäisy sekä sitoutuminen sukupuolten väliseen tasa-arvoon.

Pääsaavutuksia yhteiskuntavastuun alalla vuonna 2013
• 7 789 tuotteen ravintosisältöä on uudistettu eri puolilla maailmaa ravintoarvojen ja terveysvaikutusten näkökulmasta
• Yli 67 miljardia annosta on rikastettu vitamiineilla
• Pakkausmateriaalien käyttö on vähentynyt 66 594 tonnilla