Takaisin tarinoihin
2 minuuttia
Kesän kuntoilukauden alkumetreillä voi vaikuttaa siihen, että motivaatio säilyy ympäri vuoden.

Ulkona tuoksuu vihdoin uusi elämä! Aurinko vetää puoleensa, mieli halajaa ulos ja lenkille. Silloin kannattaa muistaa muutama tärkeä perusasia.

– Maltti on valttia. Liikunta tulee aloittaa rauhallisesti ja lisätä sen määrää pikkuhiljaa, sanoo Suomen Urheiluliiton harrasteliikuntapäällikkö Markku Haverinen.

Hän kehottaa aloittamaan liikunnan sitä rauhallisemmin, mitä pitempi tauko on ollut.

Odotukset oman kunnon suhteen ovat monesti liian korkealla. Haverinen harmittelee harrastamisen usein tyssäävän tähän.

– Vaikka kuntoa ei ole mitenkään rakennettu ja ylläpidetty, ajatellaan, että heti pitäisi pystyä esimerkiksi juoksemaan pitkään ja nopeasti. Harjoitus käy äkkiä raskaaksi ja epämiellyttäväksi. Alun innostuksen jälkeen alkaa turhauttaa.

– Sitten jätetään koko liikunta. Keho tarvitseekin aikaa herätäkseen nauttimaan liikunnan ilosta.

“Jo puoli tuntia riittää”

Allergia- ja astmaliiton sisäilmaoppaan mukaan vietämme 90% ajastamme sisätiloissa. Ulkoilu raittiissa ilmassa tuo tähän tervettä vaihtelua. UKK-instituutin tutkimuksen mukaan erityisen suotuisia psyykkisiä vaikutuksia on liikunnalla, joka tapahtuu metsä- tai peltoympäristöissä vesistön tuntumassa.

Markku Haverinen liputtaakin perinteisten ulkoliikuntalajien eli kävelyn ja juoksun puolesta.

– Niitä voi luonnossa harrastaa melkein missä tahansa. Alkuun pääsee helposti ja yksinkertaisilla varusteilla.

Esimerkiksi juoksua aloittaessa kannattaa lähteä liikkeelle kävelyllä ja kasvattaa vauhtia hiljalleen kohti juoksua. Lenkkien ei tarvitse olla aluksi pitkiä – jo puoli tuntia riittää.

Haverinen mainitsee myös pyöräilyn matalan kynnyksen lajina, joka sopii monen tasoiselle kuntoilijalle. Kauniissa maisemassa pyöräillen kilometrejä saattaa kertyä lukuisia ilman valtavaa rasitusta.

Kuntoiluseura motivoi harrastamaan

Moni kaipaa kaveria tai ryhmää, vaikka kyseessä olisi yksilölaji. Esimerkiksi niin sanottu sosiaalinen juokseminen on viime aikoina yleistynyt.

– Myös SUL järjestää parin viikon välein yhteisjuoksulenkkejä, jotka ovat olleet suosittuja, Haverinen kertoo.

Ympärivuotisen liikuntamotivaation ylläpitämiseksi Haverinen kehottaa liikuntaverkoston lisäksi luomaan selkeitä tavoitteita.

– Kannattaa ilmoittautua esimerkiksi juoksutapahtumiin, joita varten treenaa. Näin omalla harjoittelulla on aina jokin päämäärä.