Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Lukuaika:
3
Minute(S)
Neljä viidestä suomalaisesta olisi valmis lisäämään täysjyvätuotteita ruokavalioonsa, kertoo Nestlén tuore selvitys. Tähän kannustavat myös asiantuntijat, sillä täysjyvä edistää muun muassa suoliston hyvinvointia.

Ravinnon terveysvaikutukset ja suoliston hyvinvointi ovat yksi viime aikojen vahvoista ruokatrendeistä. Tämä näkyy myös Nestlén tuoreessa kyselytutkimuksessa: 78 prosenttia vastaajista olisi motivoituneita lisäämään täysjyvää ruokavalioonsa.

Eniten täysjyvän valintaan rohkaisisi tuotteiden edullinen hinta (42 prosenttia kyselyn vastaajista). Heti seuraavaksi tärkeimpiä kannustimia valinnalle olisivat laajentunut valikoima (29 prosenttia vastaajista) ja tunnetut terveysvaikutukset (29 prosenttia vastaajista).

Dosentti Kirsi Laitinen on perehtynyt täysjyvän terveysvaikutuksiin omassa työssään Turun yliopistossa. ”Täysjyvästä on poistettu vain viljan syötäväksi kelpaamaton osa, minkä vuoksi siinä on jäljellä paljon hyödyllisiä kivennäisaineita, antioksidantteja ja kuituja. Täysjyvä on tärkeää muun muassa suoliston hyvinvoinnin kannalta”, Laitinen kertoo.

”Monet meistä tietävät, että kuitupitoinen täysjyvävilja edistää suolen toimintaa. Tämän lisäksi se hoitaa suoliston seinämän terveyttä. Kun seinämä on kunnossa, ravintoaineet imeytyvät hyvin, mutta verenkiertoon ei pääse tekijöitä, jotka aiheuttavat matala-asteista tulehdusta.”

Myös matala-asteisen tulehduksen vaikutuksia on tutkittu viime vuosina paljon. Laitinen kertoo, että tulehdus näyttäisi vaikuttavan ainakin sydän- ja verisuonitautien, kakkostyypin diabeteksen ja jopa rasvamaksan syntyyn.

Täysjyvä Nestlén tuotekehityksen keskiössä

Terveellisen ravitsemuksen tukeminen on yksi Nestlén tutkimuksen ja tuotekehityksen tärkeimmistä päämääristä. Yritys on sitoutunut maailmanlaajuisesti siihen, että se lisää täysjyvän määrää tuotteissaan selvästi.

Suomalaiset kuluttajat etsivätkin tietoa täysjyvästä ensisijaisesti tuotteiden omista pakkauksista: 47 prosenttia Nestlén kyselytutkimuksen vastaajista kertoi tutkivansa pakkausta tietoa kaivatessaan.

38 prosenttia vastaajista ilmoitti hakevansa täysjyvätietoa Wikipediasta tai vastaavilta yleistietosivuilta, 32 prosenttia tuotemerkkien sivuilta ja 23 prosenttia ravitsemusasiantuntijoilta. Pakkausten tutkimiseen kannustaa myös ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen.

”Tuoteselosteesta kannattaa katsoa, että esimerkiksi leivässä on kuitua enemmän kuin kuusi prosenttia. Herkkävatsaisille hyvä vaihtoehto ruisleivän tilalle on kauraleipä. Itse asiassa tutkimukset osoittavat, että sataprosenttisella kauralla on jopa enemmän terveysvaikutuksia kuin rukiilla”, Laatikainen kertoo.

Laatikaisen mukaan suomalaiset ovatkin löytäneet hyvin täysjyväleivät, mutta riisin ja pastan käytössä meillä on vielä opettelemista. Myös näistä tuotteista kannattaa valita tumma vaihtoehto valkean tilalle.

”Karkeasti ottaen voi sanoa, että vitamiinien ja hivenaineiden määrä kaksinkertaistuu, kun valkoinen vilja vaihdetaan täysviljaksi”, Laatikainen sanoo.

Täysjyvätrendi ei mene ohi

Valkoiseksi puhdistetusta viljasta tehtyihin tuotteisiin lisätään usein enemmän rasvaa ja sokeria kuin täysjyvävaihtoehtoon. Kirsi Laitinen huomauttaa, että täysjyvätuotteita suosimalla tulee siis helposti muokanneeksi ruokavaliotaan muutenkin terveellisempään suuntaan. Ja vaikka ruokatrendit tulevat ja menevät, ei täysjyvä ole mikään ohimenevä muotivillitys.

”Ravitsemussuositukset ovat iät ajat kehottaneet syömään kuitupitoista täysviljaa, ja sen suosimisen puolesta puhuvat myös tuoreimmat tutkimustulokset. Siinä mielessä mitään muutosta ei ole tapahtunut”, Laitinen toteaa.

Kyselytutkimukseen Nestlélle toteutti YouGov Analysis Institute. Yhteensä 1 020 täysi-ikäistä suomalaista vastasi Internet-haastatteluihin (CAWI) 13.–20. joulukuuta 2018.

Lisää tietoa Nestlén ravitsemussitoumuksista ja -tutkimuksesta täältä ja täältä.