Takaisin tarinoihin
2 minuuttia
Matkustelu ja tutustuminen uusiin kahvimakuihin lisää tummapaahtoisen kahvin suosiota.

Suomi on pieni alue maailman kahvimarkkinoilla. Tarkasteltaessa yksittäisen ihmisen kulutusta hyppäämme kuitenkin tilastojen kärkeen: paahdettua kahvia kuluu vuosittain 9,6 kiloa yhtä suomalaista kohden.

- Toisilla kahvikuppi ei siis ole koskaan tyhjä, sanoo Suomen Nestlén kahvien liiketoimintajohtaja Niina Koskinen.

Myös kahvilaketju Espresso Housen Suomen maajohtaja Anssi Thureson näkee kahvin luonnollisena osana suomalaista kulttuuria.

Sekä Suomessa että Ruotsissa vaalea- tai keskipaahtoinen kahvi on kuluttajien ykkösvalinta. Pohjolan kahvikulttuuri on kuitenkin murroksessa: viimeisen kymmenen vuoden aikana tummapaahtoisen kahvin kysyntä on kasvanut tasaisesti. Koskinen on huomannut muutoksen selvästi.

– Noin joka viides myyty suodatinkahvipaketti, eli noin 20 prosenttia, on nykyään tummapaahtoista kahvia. Esimerkiksi viisi vuotta sitten vastaava luku oli 12 prosenttia.

Laajempi valikoima edistää muutosta

Lisääntynyt matkustaminen ja tutustuminen kahviin maailmalla ovat syitä tummapaahtoisen kahvin suosion nousuun.

– Eurooppalaisiin tapoihin kuuluu juoda tummapaahtoista kahvia. Tämä kulttuuri on rantautunut myös Suomeen. Lisäksi kaupoissa on nykyisin tarjolla paljon enemmän tummia vaihtoehtoja, kertoo Niina Koskinen.

Myös kahvilakulttuurin vahva kehitys on tukenut tummapaahtoisen kahvin suosion kasvua. Espresso Housesta kerrotaan, että etenkin espressopohjaisten kahvijuomien suosio on lisääntynyt.

Kahvi saa lopullisen makunsa paahtovaiheessa. Vaalean kahvin paahtoaika on lyhyempi kuin tumman. Pitkä paahtoaika taittaa papujen hapokkuutta ja tekee tummasta kahvista täyteläisemmän.